Brojne industrije trenutačno se suočavaju s kriznim situacijama. Cijene goriva rastu, ekonomska je neizvjesnost i dalje prisutna, a tržišta nastavljaju biti podložna stalnim promjenama. Međutim, trendovi industrije mobilnosti evoluiraju unatoč izazovima. Tvrtka Anglo American upravo je predstavila najveći kamion na svijetu pogonjen vodikovim gorivnim člancima, a Toyota i Hyundai predstavili su osobna električna vozila na isti takav pogon. Jeep je u proizvodnju pustio jedan od najnaprednijih i najudobnijih digitalnih kokpita, Uconnect 5.
Osvrnimo se na samo nekoliko novih trendova u tehnologiji mobilnosti i u industriji prijevoza koji će najviše utjecati na industriju mobilnosti u 2023. godini i nadalje.
Trendovi e-mobilnosti
Zahtjevi za dekarbonizaciju sektora prijevoza jasni su i glasni od usvajanja ciljeva vezanih za postizanje nulte stope emisije stakleničkih plinova. Danas, kao i u bliskoj budućnosti, očekujemo da sve više igrača aktivnih na tržištu prijevoza prijeđe s riječi na djela.
Zemlje diljem svijeta postavljaju ambiciozne prodajne ciljeve kada su u pitanju električna vozila. Europa je konačno odobrila zabranu prodaje novih benzinskih vozila od 2035. Kanada za cilj ima stopostotnu prodaju novih vozila s nultom stopom emisija do 2040. U SAD-u do 2030. možemo očekivati 50 posto-tni udio električnih vozila u cjelokupnoj prodaji novih vozila.
Prema ostalim trendovima u industriji prijevoza kupci pokazuju čvrstu namjeru kupovine električnih vozila u sljedeće tri godine.
Namjera kupnje električnih vozila prema zemljama
Međutim, sve veće cijene električne energije odvraćaju neke potrošače od kupnje ili redovitog korištenja električnih vozila. Ova dinamika stvara novu priliku za sudionike na tržištu u području dijeljene e-mobilnosti. Budući da se raspoloživi dohodak potrošača smanjuje, konkurentne cijene su te koje mogu potaknuti veći broj korisnika da se okrene trendovima u mobilnosti.
Međutim, potrebno je osigurati dovoljan kapacitet infrastrukture za punjenje električnih vozila.
Vlada Ujedinjene Kraljevine ove godine planira potrošiti 1 milijardu funti na proširenje infrastrukture za punjenje električnih vozila. U SAD-u je Ministarstvo prijevoza namijenilo 7,5 milijardi dolara za infrastrukturu za punjenje električnih vozila te planira postaviti 500.000 punjača do 2030. (kao i obnoviti postojeće).
Prema optimističnim prognozama očekuje se globalna ekspanzija usluga punjenja električnih vozila za 35 posto godišnje, odnosno na 12 milijardi dolara do 2030.
Koja područja pružaju nove prilike u pogledu koncepta e-mobilnosti?
- Infrastruktura za upravljanje stanicama za punjenje električnih vozila
- Napredna analitička rješenja za baterije električnih vozila
- Softver za upravljanje voznim parkom električnih vozila
- Moduli za predviđanje dometa i optimizaciju ruta električnih vozila
- Usluge dijeljene e-mobilnosti između poduzeća i potrošača i usluge mikro e-mobilnosti
Ponude u okviru koncepta mobilnost kao usluga (MaaS)
Pružatelji usluga u okviru koncepta MaaS pokrenuli su jedinstvene ponude dijeljenja prijevoza, pozivanja taksija odnosno dijeljenja automobila. U brojnim regijama potražnja za ovim osnovnim uslugama i dalje je velika.
Europski pružatelji usluga u okviru koncepta MaaS očekuju priljev novih korisnika. Više od polovice Britanaca planira se koristiti održivijim prometnim čvorištima u 2023., što uključuje dijeljenu mobilnost i javni prijevoz. Trećina njih izjavila je da su te opcije od velike važnosti u svjetlu sve većih životnih troškova.
Sektor mikro-mobilnosti na zahtjev (e-bicikli, romobili, e-mopedi) također će zadržati stabilan rast i vrijednošću se približiti iznosu od 6,1 milijardi dolara do 2027.
No, pružatelji usluga unutar koncepta MaaS koji mijenjaju trendove u industriji proširuju svoje aktivnosti. Većina upravlja sustavom usko povezanih ponuda koje isporučuju u tandemu s industrijskim partnerima i operaterima javnog prijevoza. Drugim riječima, zadovoljavaju široku lepezu potreba korisnika i generiraju vrijednost putem partnerskih poslova s drugim pružateljima usluga u sustavu.
Nizozemski sustav mobilnosti kao usluge (MaaS)
Kako bi i dalje jačali, pružatelji usluga u okviru koncepta MaaS moraju nastaviti udruživati snage s drugima. Moraju analizirati postojeće sustave na svom tržištu, osvježiti svoju strategiju API-ja te tražiti prilike za pokrivanje više dionica u vožnjama svojih korisnika uvrštavanjem ponuda trećih strana.
Koja područja pružaju nove prilike u pogledu koncepta MaaS?
- Robusna i sigurna rješenja obrade podataka
- Multi-modalne aplikacije koncepta MaaS
- Otvoreni API-ji za distribuirane uvrštene proizvode
- Obrada plaćanja u aplikaciji
- Rješenja za trgovinu u vozilu
- Integracija sa sustavima upravljanja urbanim prijevozom
- Integracija s rješenjima za pametno parkiranje
- Proizvodi mobilnosti među poduzećima
Prometna inteligencija
Prometna inteligencija (road intelligence) krovni je pojam za sve tehnologije čija je svrha poboljšanje vidljivosti, sigurnosti, djelotvornosti i održivosti prometnih mreža.
Na terenu, prometnu inteligenciju pokreću povezana fizička cestovna infrastruktura koja uključuje videonadzor kamerama (CCTV), cestovne uređaje IoT i druge vrste senzora. U oblaku se podaci dobiveni iz te cestovne infrastrukture pretvaraju u korisne uvide kada su u pitanju planiranje i upravljanje gradskim prometom. Upravitelji prijevoza već sada mogu upotrebljavati dostupne velike podatke (big data) za izradu točnih predviđanja o sljedećim elementima:
- predviđeno vrijeme dolaska u javnom prijevozu
- prometni uvjeti u određenim okolnostima
- dnevni/tjedni/mjesečni prometni tokovi
- trajanje rute.
Ta predviđanja postaju sve točnija zahvaljujući povećanoj upotrebi vozila senzora (floating car data), skupova uređaja IoT-a i podržanog učenja.
Pametni prometni signali također su dio rastućih trendova u prijevozu i mobilnosti. Najnovija ulična rasvjeta povezana je s internetom i ima mogućnosti obrade podataka na izvoru (edge processing). Manchester, London i Singapure, među ostalim gradovima, već provode terenska ispitivanja adaptivnih semafora.
Koja područja pružaju nove prilike za prometnu inteligenciju?
- Platforme za upravljanje prometom koje pokreće umjetna inteligencija
- Praćenje pješaka u svrhu sprječavanja sudara
- Pametni semafori za upravljanje križanjima
- Algoritmi prepoznavanja prometa s mogućnošću obrade video sadržaja na izvoru
- Skalabilne platforme u oblaku za analitiku podataka o prijevozu
- Inteligentni sustavi upravljanja prijevozom
Jurišanje preko prepreka prema rastu
Krize se pojavljuju i prolaze, kao i prilike koje stvaraju. Veliki napredak u tehnologiji i dostupnosti podataka otvara nove putove i čini prelazak na nova tržišta lakšim nego ikada. Prijevozničke tvrtke (i njihovi tehnološki partneri) suočavaju se s dva izbora: pričekati da kriza prođe kako bi preživjeli ili djelovati kako bi napredovale tako što će pratiti najnovije trendove u mobilnosti.