Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Istraživanje: Europa gubi tržišni udio u e-mobilnosti

17. Veljača 2025.
Europska automobilska industrija nalazi se na povijesnoj prekretnici. Bez ciljnih reformi, tržišni udio će nastaviti padati, dok Kina i SAD jačaju svoju dominaciju

Dok je globalno automobilsko tržište u 2024. zabilježilo skroman rast od 1,7 posto, u 2025. očekuje se umjereni rast od 2 posto, potaknut ponajprije kineskim (+4 posto) i američkim (+2,5 posto) tržištem. Europa, međutim, i dalje zaostaje sa stopom rasta od samo 1,5 posto, što se pripisuje visokim troškovima proizvodnje, nedostatku inovacija i rastućim trgovinskim sporovima. Otkrilo je to novo istraživanje tvrtke Acredia, osiguratelja kreditnog rizika, u suradnji s Allianz Tradeom.

– Automobilska industrija čini okosnicu europskog gospodarstva. No, bez dostatnih ulaganja u inovacije i e-mobilnost, riskiramo trajni gubitak konkurentske prednosti. Potreban je hitan strateški zaokret – upozorava Michael Kolb, član uprave Acredie.

Ciljane potpore umjesto kazni

Kina dominira tržištem električnih vozila, s rastom od 40 posto u 2024., dok je Europa jedino veće tržište na kojem je zabilježen pad prodaje električnih vozila. Istovremeno, prodaja hibridnih vozila porasla je za 20 posto, pri čemu su najveće koristi imali azijski proizvođači.

– Kina ulaže milijarde, SAD štiti vlastito tržište, dok Europa i dalje nameće kaznene mjere umjesto da pruža ciljanu potporu. Ovakav pristup nije održiv – ističe Kolb.

image

Michael Kolb

foto Martina Draper

Plan od 10 točaka za europsku automobilsku industriju nastoji vratiti izgubljenu konkurentnost. Ključne mjere su ciljane investicije u proizvodnju baterija i infrastrukturu za punjenje, optimiziranu ponudu vozila te jačanje međunarodne suradnje. Uspješni modeli iz Kine (231 milijarda dolara subvencija), Norveške (nacionalna infrastruktura za punjenje) i Tesle (tehnološko vodstvo uz racionalizirani proizvodni asortiman) predstavljaju smjernice za budućnost. Europa sada mora razviti strategiju koja će staviti naglasak na inovacije, osnažiti proizvodnju i proširiti tržišne prilike, navodi se u istraživanju.

Nova tržišta i strateške investicije

U istraživanju se stoga ističe da europski proizvođači automobila trebaju smanjiti svoj asortiman modela na pet ili šest konkurentnih hibridnih i električnih vozila te povećati ulaganja u proizvodnju baterija i infrastrukturu za punjenje električnih automobila kako bi smanjili ovisnost o Kini. Najmanje 10 posto prihoda trebalo bi biti usmjereno na istraživanje i razvoj, dok nova tržišta poput Indije, Vijetnama i Južne Amerike nude značajan potencijal za rast.

Istovremeno je potrebno uvesti odgovarajuće političke mjere. Carine od 40 do 50 posto na uvoz vozila s manje od 75 posto europskog proizvodnog udjela mogle bi generirati 2 milijarde eura godišnje. Investicijski paket od 150 do 200 milijardi eura za infrastrukturu za punjenje te subvencija od 15 posto na kupnju električnih vozila ispod 45 tisuća eura s europskom dodanom vrijednošću trebali bi ubrzati e-mobilnost. Dodatno, 5 posto proračuna EU Horizon programa trebalo bi rasporediti za istraživanje baterija, autonomnu vožnju i reciklažu kako bi se osiguralo dugoročno inovacijsko vodstvo Europe.

Europska automobilska industrija nalazi se na povijesnoj prekretnici. Bez ciljnih reformi, tržišni udio će nastaviti padati, dok Kina i SAD jačaju svoju dominaciju.

– Europa mora preuzeti kontrolu. Uz pravi omjer inovacija, strateških ulaganja i podrške industrijskoj politici, europski automobilski sektor ne samo da može opstati, već i prosperirati – zaključuje Kolb.

17. veljača 2025 12:02