Tijekom pandemije dogodio se procvat takozvanih finfluencera ili financijskih utjecajnika. Veliki razlog zašto se pojavila poplava takvih profila na društvenim mrežama bio je i suludi rast kripto tržišta u to vrijeme pa su mnogi željeni uskočiti u taj vlak, ako ne ulaganjem, onda savjetima o ulaganju jer svaki klik je važan i donosi određeni profit. Pandemija je na kraju nestala, tj. početkom napada Rusije na Ukrajinu se fokus javnosti prebacio na rat, a Covid je pao u lagani zaborav i to doslovno u jednom danu. Međutim, finfluenceri su ostali pa i dalje savjetuju svoje poklonike gdje i u što uložiti.
Možda ‘skrolanje‘ po društvenim mrežama i nije najbolje mjesto za pronaći svog financijskog savjetnika, a to potvrđuje i studija koju je proveo Švicarski financijski institut, a koja pokazuje da su savjeti od samo 28 posto istraženih finfluencera zaista doveli do pozitivnih povrata. Međutim, 56 posto njih je dalo preporuke koje su dovele do gubitak novca, a 16 posto njih nije pružilo baš nikakvu vrijednost.
Ipak, nekvalificirani financijski finfluenceri i to oni koji svojoj publici daju savjete zbog kojih su izgubili novce imaju više sljedbenika iako ostvaraju negativnih 2,3 posto mjesečnog povrata, pokazalo je istraživanje.
Autori, koji su se usredotočili na podatke s čak 29.000 računa, te su rekli su da postoji nekoliko razloga zašto lošiji imaju više sljedbenika.
Prvo, ovi finfluenceri nemaju stvarnu dužnost davati dobre savjete i nije nužno da finfluenceri budu u pravu kako bi zadržali sljedbenike.
Drugo, mali ulagači traže utjecajne osobe na društvenim mrežama koje dijele iste osobine ponašanja. Štoviše, poruka je važnija od glasnika, navodi se u studiji, a ulagače će često privući pozitivna gledišta koja propovijedaju nekvalificirani financijeri.
Praćenje savjeta nekvalificiranih finfluencera stvara pretjerano optimistična uvjerenja većinu vremena budući da su njihovi postovi skloni raspoloženju većine dionica – napisali su autori studije.
Autori su otkrili da su, unatoč svojoj popularnosti, savjeti loših finfluencera mogu za sve koji se klade protiv njihovih savjeta donijeti oko 1,2 posto mjesečnog povrata.
Koga pratiti
Kako onda znati koga pratiti od svih silnih financijskih savjetnika amatera? Studija navodi da je učestalost objava, ton i broj pratitelja nešto na što treba obratiti pozornost.
Netko može pomisliti da su finfluenceri koji objavljuju više postova stručnjaci i da imaju više vrijednih informacija. Međutim, to često nije točno pa je manje sljedbenika i objava tipičan znak vještog finfluencera – zaključuju u studiji.
S obzirom na to da nekvalificirani finfluenceri imaju tendenciju potaknuti investicijski sentiment, njihov će ton slijediti širi stav tržišta. To znači da će objavljivati pozitivno nakon povratka, a negativno nakon gubitka, dok vješti računi čine upravo suprotno, navodi se.
Ulagači će također htjeti izbjeći 16 posto finfluencera koji nisu kvalificirani ili ne nude nikakav povrat. Da bi ih pronašao, potrebno je tražiti znakove poput aktivnih računa s malo lajkova, finfluencere koji promoviraju više ideja ili račune koji hvale ‘vruće‘ dionice istaknute u vijestima.