Često nas čitatelji pitaju otkud nam svaki dan u ‘online‘ i tiskanom izdanju ideje za toliko tema. Tajna je, među ostalim, u dnevnim videokolegijima. Svaki dan svaki Liderov urednik i novinar na njima licitira bar jedan svoj prijedlog. Onda slijedi probiranje
Na nedavnom gostujućem predavanju studentima novinarstva na Fakultetu političkih znanosti, a na poziv kolege dr. Marina Galića, nezaobilazno je bilo pitanje kako u Lideru dolazimo do toliko tema koje objavljujemo u tiskanom i digitalnom izdanju. Isto pitanje često postavljaju brojni čitatelji Liderovih platformi. Filmaši i glazbenici često otkrivaju što se događa iza scene. Mi smo novinari malo previše samozatajni. A otkrivanje onoga što se događa u redakciji sigurno je važan dio jačanja zajedništva nas koji novine stvaramo i onih za koje to radimo.
Dakle, u objedinjenoj tiskano-digitalnoj Liderovoj redakciji u godini bude licitirano oko 4000 tema! Prije pandemije COVID-19 bilo ih je mnogo manje jer je kolegij cijele redakcije bio jednom u tjednu. Većina tema predlagana je neformalno, u hodu, unutar živahna redakcijskog života.
Onda su nas epidemiolozi i potres udaljili iz redakcije. Pa smo se zapitali: ‘Zašto se ne bismo virtualno, konferencijski viđali svaki dan, svaki dan svatko predloži po jednu temu pa se o tome raspravlja?‘ Motiv je bila i želja da se jače integriraju tjedni tiskani i dnevni online ritam. Kako je i red, prva reakcija bila je sumnja (novinari uvijek sumnjaju) da ćemo imati baš svaki dan bar jednu temu za predložiti. Pokazuje se, na sreću i ponos, evo već treću godinu da Liderovi novinari i urednici svaki dan predlože bar po jednu temu.
Kako probiremo teme
Na kolegiju je svakodnevno nas petnaestak novinara i urednika. Svi imamo istu obvezu. Od glavnog urednika do studenta na praksi. Pet virtualnih kolegija, minimum 75 tema. Puta 52 tjedna i evo spomenutih gotovo 4000 prijedloga! Poželjno je s rečenicom, dvije obrazložiti prijedlog. Nakon licitacija, na videovezi ostaju urednici. Neki prijedlozi odmah budu udomljeni na portalu ili u tiskanom izdanju, drugi budu uskladišteni (pending, kako kažu ovi mlađi). Treće prijedloge vraćamo na doradu, a četvrte, među kojima znaju biti i alibi-teme tog dana ne baš pripremljenih i motiviranih ponuđača, završe naravno u virtualnom uredničkom košu.
Najmanju dodanu vrijednost, uza časne iznimke, imaju prijedlozi koji počinju s: ‘Bilo je sinoć u Dnevniku…‘, ‘Pročitao sam na portalima…‘ Predlagačima se ‘loptica‘ vraća savjetom da vide što nedostaje već objavljenom, da temu predlože iz nekoga inovativna kuta, da nađu relevantna opiniona makera koji može dati kvalitetan komentar. Ili da uz taj jedan objavljeni primjer nađu još najmanje dva s istim zajedničkim nazivnikom, pa se onda može realizirati pristup ‘tri primjera = novi trend‘. Primjer? Tvrtka iz susjedne zemlje kupila hrvatsku. Daj nađi još dva svježa primjera, pa imamo tezu o trendu. Ili: u veliku privatnu tvrtku došao novi direktor poznat po žestokim potezima. Imaš li još nekoliko svježih primjera dolaska takvih menadžera? Imaš! Super, idemo istražiti dolazi li to vrijeme menadžera – rezača troškova!
Veću dodanu vrijednost imaju prijedlozi na kolegiju koji počinju s: ‘Evo meni se dogodilo u banci…‘, ‘Čuo sam od prijatelja sinoć nakon nogometa…‘, ‘Razmijenio sam sms-ove s onim sugovornikom koji zna kakvo je stanje među…‘, ‘Jučer sam na Liderovoj konferenciji u pauzi pitao onog panelista…‘ Posebnu pohvalu zaslužuje početak: ‘Bio sam jučer na kavi s… i čuo sam…‘ U vrijeme kad je novinarstvo pod najezdom priopćenja svih vrsta, razgovori uživo su dragocjeniji i poželjniji nego ikad prije.
Naravno, poslovno novinarstvo je i ‘rovanje‘ po javno dostupnim bazama podataka. Da samo znate kakve se bombon-teme mogu naći u objavama na burzi, novostima u sudskom registru ili tablicama završnih računa. Naravno, za prepoznavanje skrivenih dragulja treba koja godina iskustva.
Ne lovimo svaku patku
Mi u Lideru obožavamo što nismo medij širokog spektra, već smo specijalizirani za ekonomiju i biznis. To nas oslobađa zamke uredništava koja se gube u pokušajima da ulove ‘svaku patku koja proleti medijskim obzorom‘. Ili urednika koji imaju alibi-pristup pa im je najvažnije da u svom mediju imaju ono što ima konkurencija.
Uživamo kad desetine od onih 4000 u godini predloženih tema postanu ekskluzive na Liderovu portalu ili tiskanom izdanju. Otkrivanje nekoga ekonomskog ili poslovnog trenda pola godine prije drugih posebno je vrijedno u novinarskom smislu. Ali još više u činjenici da smo na taj način korisni poslovnoj zajednici koja nas čita.
Srijeda je, 9.30 sati. Treba završiti ovu kolumnu. Za pola sata počinje novi redakcijski virtualni kolegij. Srećom, zapisao sam čini mi se solidnu temu za kolegij. Da se ne osramotim pred ekipom.