U moru proturječnih makroekonomskih informacija i prognoza ekonomskih analitičara za ovu godinu željeli smo barem donekle rasčistiti kakva je stvarna poslovna situacija ‘na terenu’ te kakvi su signali za ostatak godine. Pitali smo čelne ljude kompanija koje su članovi Liderova Kluba izvoznika je li im ova godina jednako stresna kao prošla ili primjećuju da se situacija na tržištu smiruje, koji su recentni trendovi u njihovoj branši i kako im se prilagođavaju, koji su im ključni izazovi poslovanja te kakvi im signali dolaze s njihovih izvoznih tržišta.
Danas na pitanja odgovara Denis Nemčević, predsjednik Uprave Spider Grupe.
Čini mi se da se situacija na tržištu smiruje, odnosno, neki parametri dolaze na razine na kojima su bili prije krize. Ipak, bilo je i nekih parametara koji su se u odnosu na to razdoblje pogoršali, ali možemo reći da je upravljanje negativnim procesima puno lakše jer smo ih, poučeni iskustvom i praćenjem trendova, mogli predvidjeti i pravovremeno se pripremiti. Više nismo okruženi neizvjesnošću – sada možemo raditi s posloženim kockicama, od kojih su neke dobre, a neke baš i nisu.
U proizvodnji ljekovitog bilja i čajeva ne vidimo značajne oscilacije i možemo potvrditi da su trendovi gotovo nepromijenjeni, odnosno, promjene su neznatne.Kao pozitivnu promjenu možemo istaknuti stabilizaciju cijene energenata, što je vrlo značajno za našu industriju. S druge strane, suočeni smo s velikim poremećajem cijene kapitala, koja je značajno porasla, a to otežava upravljanje kompanijama poput naše, koje se pripremaju za velike investicije. Mi se pripremamo na najveću investiciju do sada, koja bi trebala iznositi okvirnopet milijuna eura i u tom procesu ključni izazov bit će upravo sve veće cijene kapitala.
Što se tiče institucionalne pomoći poduzećima, vaučeri za energente najznačajniji su oblik pomoći. Tu možemo spomenuti i ono o čemu brojni poduzetnici govore već godinama, a to je porezno rasterećenje koje se često najavljuje, a nikako da se i dogodi. Također, trebamo napomenuti kako je alokacija novčanih sredstava koja se usmjerava kroz natječaje za dodjelu sredstava iz Europskih fondova mnogo manja od najavljene, a za srednje i velike kompanije bilo bi važno, u svrhu realizacije rasta i razvoja, imati precizna predviđanja i što više mogućnosti za realizaciju ovog vida ulaganja.
Potrošnja skupljih proizvoda, uključujući high-end proizvoda i organskih proizvoda, u našem segmentu prehrambene industrije u Europi pada. Istovremeno, asortiman u kategoriji privatnih marki, odnosno PL asortiman, bilježi porast. To je konkretan primjer koji podržava tezu o smanjenju kupovne moći i sve većem oprezu građana u cijeloj Europskoj uniji. Ove oscilacije primjećujemo na svim tržištima na kojima smo prisutni.