Hrvatski izvoz suočava se s izazovima i promjenama, a protekla godina je zabilježila pad od 1,2 milijarde eura ili 5,1 posto, dok je realan pad bio čak 9,6 posto, najveći od 2009. godine. Unatoč negativnim prognozama, Njemačka nije bila glavni uzrok pada jer je izvoz u tu zemlju porastao za dva posto.
Najveći pad izvoza zabilježen je u trgovini s Mađarskom (42,5 posto), dok su Italija i Slovenija također zabilježile pad od 5,2 posto i 8 posto.
Sektorski gledano, pad cijena mineralnih goriva i maziva značajno je utjecao na pad izvoza, smanjujući vrijednost njihovog izvoza za 42 posto. Međutim, početak 2024. donio je blagi optimizam s rastom nominalne vrijednosti izvoza od 3,1 posto u prva dva mjeseca godine.
Domaći izvoznici šlepere robe proizvedene u Hrvatskoj odašilju najviše u Njemačku, Italiju i Sloveniju, ali je uvoz iz tih zemalja također porastao, što je dovelo do značajnog trgovinskog deficita. Robna razmjena s Mađarskom i dalje bilježi pad, dok je trgovina s nečlanicama EU-a poput Bosne i Hercegovine i Srbije pokazala mješovite rezultate.
Unatoč izazovima, neki sektori i regije bilježe rast. Primjerice, izvoz u zemlje poput Malte, Bugarske, Češke i Estonije značajno je porastao, što pokazuje kako ciljano ulaganje i otvaranje novih pogona može pozitivno utjecati na izvoz.
Na nedavnom, 40. susretu Liderova Kluba izvoznika, razmatrane su brojne strategije za jačanje izvoza, uključujući i prijedlog za osnivanje Agencije za poticanje izvoza i državnog jamstvenog mehanizma, dok su glavni problemi visoki troškovi energije, komplicirane procedure za uvoz radne snage te neadekvatna institucionalna potpora.
Doduše, u vrijeme susreta Kluba Vlada još nije bila sastavljena, ali sada je odličan trenutak da se domaći izvoznici pokušaju nametnuti kao relevantan čimbenik koji će utjecati na to da novo političko vodstvo usvoji neke prijedloge koji bi u narednom četverogodišnjem razdoblju mogli značajno utjecati na poziciju izvoznika.
U rukama države još je dosta alata s kojima bi nova Vlada mogla utjecati na jačanje međunarodne konkurentnosti domaćih tvrtki, a time i bržeg rasta robnog izvoza. Koje su preporuke izvoznika novoj Vladi?
Otkrijte na 11. Liderovoj konferenciji o izvozu koja će se održati 2. srpnja u prostorijama Kraš Auditoriuma i okupit će najveće i najvažnije hrvatske izvoznike. Zauzmite svoje mjesto na vrijeme!