Nije mi u interesu da cijena naftnih derivata opet ugrozi standard građana, objasnio je prošloga tjedna hrvatski premijer Andrej Plenković zašto je Vlada odlučila produžiti mjeru ograničenja cijena goriva na još mjesec dana. No, ta je mjera koju Vlada može uvesti na maksimalno tri mjeseca, ugrozila male distributere koji također žele zadržati planirani standard poslovanja, što je ionako u pandemijskim uvjetima zahtjevan zadatak.
Daliborka Kranjčić, predsjednica Uprave KTC-a, ističe da situacija ne bi bila toliko dramatična da je Vlada u trenutku donošenja odluke o zamrzavanju maloprodajnih cijena naftnih derivata vodila računa o tome da se zamrznu cijene svih subjekata u lancu opskrbe.
– Ovakvom odlukom cjelokupni teret i dalje pada na samo jednu kariku u lancu. Naime, Vladino ograničenje ne odnosi se na trgovinu naftnim derivatima na veliko unutar koje se i dalje cijene formiraju u skladu s promjenama na globalnom tržištu – objašnjava šefica KTC-a koji u svom poslovnom portfelju ima 15-ak benzinskih stanica.
Odluka vlade da na još mjesec dana ograniči cijene benzina na 11,10 kuna po litri i dizela na 11 kuna, već se u medijima moglo čuti, dovela je male distributere u neugodan položaj. U toj najvišoj cijeni naftnih derivata uračunati su trošarina, PDV i cijena samog naftnog derivata u što je uključena i marža. Oni i dalje plaćaju naftne derivate po nabavnoj cijeni i zahvaljujući Vladinoj odluci pritom gomilaju gubitke. Budući da nikakve dodatne naknade ili troškovi ne smiju biti zaračunati na maksimalan iznos cijena, mali distributeri nikako ne mogu te gubitke kompenzirati. Iz Udruge Glas poduzetnika već su pozvali državu da se odrekne dijela trošarina upozoravajući da će posljedice ovih ograničenja cijena građani osjećati još godinama. Tako da je cijeli manevar s ciljem zaštite građana zapravo promašen.
Osim gomilanja gubitaka ograničenjem cijena goriva mali distributeri suočavaju se i s drugim problemima.
– Pri donošenju početne odluke u Vladi nisu uzeti u obzir popusti koji se odobravaju pravnim osobama na temelju sklopljenih ugovora pa postoji realna opasnost da budemo dovedeni u situaciju da nismo u mogućnosti ispoštovati svoje ugovorne obveze. Teoretski naša nabavna cijena naftnih derivata u nekom trenutku može biti i veća od krajnje cijene prema kupcu (pravnoj osobi) kojem odobravamo popust, što zakon ne dozvoljava. U toj situaciji bit ćemo prisiljeni raskidati postojeće ugovore, što u najblažem slučaju za nas znači značajan pad prihoda, a u najgorem, izloženost pravnim i posljedično financijskim posljedicama takve odluke – tumači Kranjčić.
Dodaje da produljenje mjera ograničenja cijena najprodavanijih goriva usmjereno isključivo na distributere, uzrokuje direktne gubitke i negativno utječe na njihove rezultate poslovanja, budući da prodaja derivata čini značajan udio u ukupnom prihodu. Također, tvrdi da Vladin ustupak da se ne limitira cijena premium goriva zapravo nema osjetan povoljan učinak na njihov naftni biznis.
– Prestanak ograničenja cijena premium kategorija goriva ne može ni približno umanjiti gubitke koje trpimo, jer premium goriva u ukupnoj prodaji čine jednoznamenkasti postotak ukupne prodaje derivata – zaključuje čelnica KTC-a.