Facebook se nedavno povezao s devet medijskih izdavača kako bi zajedno pokrenuli ‘instant članke‘. U najkraćim crtama, to znači da će mediji vijesti objavljivati izravno na Facebooku, umjesto na svojim portalima.
O ovoj temi se počelo raspravljati u listopadu prošle godine, informacije o pregovorima su se pojavile krajem ožujka, mediji su dugo najavljivali novosti, a sada su instant članci napokon dostupni i krajnjim korisnicima.
Naziv funkcionalnosti, ‘instant articles‘, sugerira kako se članci otvaraju odmah. Članci se, naime, otvaraju deset puta brže nego standardni web na mobilnim uređajima.
Korištenjem novih i kreativnih alata, članci se čine gotovo ‘živi‘. Fotografije su u visokoj rezoluciji i moguće ih je zumirati do detalja, između paragrafa se pojavljuju videozapisi koji se automatski pokreću kad dođete do njih (autoplay), a na raspolaganju su i interaktivne karte. Možete čak odabrati opciju slušanja, pri čemu članke čitaju sami autori.
Što se tiče medijskih kuća, Facebook objašnjava, one zadržavaju kontrolu nad sadržajem i poslovnim modelima. Mogu zadržati i prihode od oglašavanja te nastaviti koristiti vlastite analitičke alate. Novi Facebookovi medijski partneri su York Times, BuzzFeed, National Geographic, NBC, The Atlantic, The Guardian, BBC News, Spiegel i Bild.
Treba, međutim, primijetiti kako na ovaj način korisnici ne moraju napuštati Facebook aplikaciju. Isto tako, mediji će morati pronaći način da smanje ovisnost o Facebook prometu, koja će narasti. Facebook je u ovom odnosu strana koja je dominantna, budući da mediji ovise o algoritmima kompanije. Neki, kao što je Pranay Parab s portala NDTV Gadgets, smatraju da bi se mediji mogli naći u sličnoj poziciji kao brendovi. Drugim riječima, moglo bi se dogoditi da moraju plaćati ‘boostanje‘ članaka. Na koncu, postavlja se pitanje hoće li mediji koji su u partnerstvu s Facebookom moći u vlastitim člancima kritički pristupati kompaniji?
Instant članci nisu jedina novost na Facebooku. Odnedavno je na toj društvenoj mreži omogućeno i objavljivanje GIF-ova, koji su već dugo uobičajen način komentiranja na brojnim društvenim mrežama i internetskim platformama. GIF se objavljuje kao, primjerice, video – jednostavno zalijepite link.