Preporučeno
StoryEditor

21 leasing-društvo na hrvatskom tržištu bilježi bolje rezultate nego lani

27. Lipanj 2016.

Prvo tromjesečje ove godine za tržište leasinga bilo je iznimno produktivno. U odnosu na isto razdoblje prošle godine, rastao je broj ugovora u operativnom leasingu za 10,69 posto, a u financijskom za 27,77 posto, a vrijednost tih ugovora rasla je ukupno 26,41 posto. Podaci su to Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga (Hanfa). No ne treba nestrpljivo iščekivati izvješće te agencije za drugo tromjesečje ove godine jer u leasing-društvima, kojih je u Hrvatskoj 21, tvrde da je trend rasta nastavljen. Razlog tomu je oporavak gospodarstva, ali i kreditna mjera Hrvatske banke za obnovu i razvitak (HBOR), koja je prije nešto više od godine u suradnji s leasing-društvima uvela financiranje malih i srednjih poduzetnika. HBOR je odobrio okvirne kredite leasing-društvima UniCredit Leasing Croatia, Erste & Steiermärkische S-Leasing, PBZ-leasing i Raiffeisen Leasing za financiranje malih i srednjih poduzetnika putem financijskog leasinga kako bi poduzetnici lakše došli do opreme, strojeva, gospodarskih vozila i plovila. Ti krediti potaknuli su rast tržišta leasinga, ali i podsjetili ponajprije poduzetnike na prednost tog modela zaduživanja jer korisnik ono što upotrebljava otplaćuje u mjesečnim ratama putem operativnog ili financijskog leasinga.

Leasing znači nešto upotrebljavati i plaćati najam u mjesečnim ratama umjesto to isto kupiti. Kad je riječ o operativnom leasingu, predmet ostaje u najmu cijelo vrijeme i nakon isteka ugovora korisnik ga može otkupiti ili ga leasing-društvo može prodati trećoj osobi, a u financijskom leasingu predmet postaje vlasništvo korisnika kad otplati posljednju ratu. Nije riječ se o fiksnom kreditu, zbog čega je leasing u prednosti u odnosu na klasično zaduživanje.

Atraktivno financiranje Prednosti leasinga su brojne, a atraktivnost financiranja putem leasinga ponajprije se očituje u činjenici da je novi objekt leasinga moguće upotrebljavati bez ili uz minimalan iznos početnih davanja. Osim toga, leasing omogućuje prilagodbu mjesečne ili godišnje otplate rata, ovisno o mogućnostima ili dinamici ostvarenja prihoda korisnika, što također donosi određenu dozu fleksibilnosti. Kad se govori o cijeni, ona ovisi o nizu čimbenika, ponajprije o vrijednosti i vrsti objekta, kao i o bonitetu klijenta. Potencijalnim korisnicima zanimljiva je i činjenica da su vrlo često na snazi akcijske ponude za određene objekte leasinga, putem kojih krajnji korisnici mogu realizirati posebne i povlaštene uvjete financiranja. Iz navedenih razloga, bilo da je riječ o poduzetnicima ili fizičkim osobama, koje također mogu biti korisnici, upotreba leasinga može donijeti brojne prednosti za olakšavanje poslovanja tvrtke, ali i kvalitetnije upravljanje i planiranje privatnih investicija u pokretnine.

Potvrda pozicije Čelnu poziciju na tržištu leasinga zauzima Erste & Steiermärkische S-Leasing, koji se bavi leasingom pokretnina; motornih vozila, opreme, strojeva i plovila minimalne vrijednosti od 7000 eura, a koji je potkraj 2015., prema Hanfinim podacima, s 14,3 posto udjela držao prvo mjesto na tržištu u vrijednosti novozaključenih ugovora. Erste Leasing je na istoj poziciji i ove godine, u prvom kvartalu 2016. narastao je na 18,9 posto tržišnog udjela, a usporedba podataka o iznosu financiranja u prvih pet mjeseci ove i prošle godine pokazuje da je to leasing-društvo ostvarilo rast od 117 posto, najviše u financiranju osobnih vozila. No izuzmu li se, u ovom slučaju, osobna vozila, uspjehu Erste Leasinga uvelike je pridonijela i suradnja s HBOR-om, koji je tom leasing-društvu na raspolaganje dao okvirni kredit od 126 milijuna kuna. Čak 99 posto tih sredstava, odnosno 124,9 milijuna kuna, realizirano je do 15. lipnja 2016., a u planu je iskorištenje kredita u cijelosti do kraja lipnja. Zbog toga je Erste Leasing iskazao interes za novu HBOR-ovu liniju kredita.

Preduvjet realizacije U strukturi primatelja leasinga financiranih iz HBOR-ove linije, prema vrsti objekta leasinga, najveći udio prema iznosu financiranja zauzima gospodarski program vozila – 59 posto, oprema i strojevi 37 posto te plovila četiri posto udjela u ukupnom iznosu financiranja. Jedan od preduvjeta realizacije ugovora o leasingu je da objekt leasinga može biti pokretnina kojom se primatelj leasinga koristi u redovnom poslovanju, primjerice, gospodarsko vozilo, oprema, stroj, plovilo i slično, osim osobnog vozila. U Erste Leasingu ocjenjuju suradnju s HBOR-om vrlo pozitivnom, ističu brzinu kojom su realizirani ugovori uz HBOR-ovu liniju te priželjkuju takvu suradnju i u budućnosti ugovaranjem novih linija financiranja s ciljem potpore domaćim gospodarstvenicima te poticanja razvoja ukupne poduzetničke klime u Hrvatskoj. No Erste Leasing također želi u 2016. zadržati i vodeću poziciju u financiranju objekata leasinga te unaprijediti segment financiranja osobnih i općenito motornih vozila, odnosno sklopiti još neke kvalitetne suradnje s većim dobavljačima. Pritom sinergiju s Erste bankom i upotrebu potencijala prodajne mreže banke vidi kao veliku mogućnost za unapređenje poslovanja. Cilj Erste Leasinga je i u 2016. zauzeti vodeće mjesto prema ugovorenoj vrijednosti financiranja novog posla, odnosno dugoročno biti najkvalitetnije leasing-društvo u Hrvatskoj.

Pozitivni efekt U Raiffeisen Leasingu ističu da se rast leasinga bilježi u financiranju opreme u prerađivačkoj industriji, farmaceutici, preradi plastike, drva, metala, kamena, stakla te turističkoj industriji i industriji povezanoj s turističkim uslugama i s njima u vezi. Povećano je i financiranje novih plovila u čarterskim flotama, R-A-Car floti te u industriji povezanoj s građevinom, poljoprivredom, pekarstvom, šumarstvom... Rast leasinga potaknuli su povoljni uvjeti financiranja u kunama putem HBOR-a, ističu u Raiffeisen Leasingu. No pridonijele su tomu i druge razvojne banke, Europska banka za obnovu i razvoj (EBRD) i Europska investicijska banka (EIB), koje daju kredite u eurima. EBRD je vrlo važan poslovni partner Raiffeisen Leasinga, što uvelike podiže konkurentnost leasing financiranja u Hrvatskoj. Raiffeisen Leasing potpisao je kreditnu liniju s EBRD-om u vrijednosti od 35 milijuna eura s ciljem financiranja malog i srednjeg poduzetništva u Hrvatskoj. A u tom leasing-društvu ističu da je rast BDP-a dobrim dijelom posljedica financiranja hrvatskoga gospodarstva putem razvojnih banaka. To leasing-društvo nudi sve vrste financijskog i operativnoga leasinga; mogućnost povratne kupnje u svrhu samofinanciranja, poboljšavanja tekuće likvidnosti, financiranja predmeta koje klijenti sami uvoze i slično. U Raiffeisen Leasingu uočeno je da povoljniji izvori sredstava znatno utječu na odluke malih i srednjih poduzetnika za nabavu opreme, strojeva i lakih komercijalnih vozila. Pozitivan efekt tih izvora i te vrste financiranja počeli su donositi velike učinke u prošloj godini s još većim naglaskom u ovoj. Pridonosi tomu i činjenica da je financiranje leasingom moderno, jednostavno i brzo poduprto vrijednošću imovine koja se uzima u najam. Pitanju boniteta korisnika leasinga pristupa se fleksibilnije nego kod financiranja kreditom uz hipoteke na imovini korisnika. Hrvatski su poduzetnici to prepoznali i, uz tu prednost, sazrela je svijest da korisnik predmeta ne mora nužno biti i njegov vlasnik da bi imao isti, često puta i bolji, efekt u računu dobiti i gubitka, ističu u Raiffeisen Leasingu. Osim toga, fleksibilnost u praćenju, prilagođavanju i kontroli troškova poslovanja te mogućnost zamjene dotrajale opreme novom uz isti ili sličan trošak najma predstavljaju dodatne prednosti i koristi koje su prepoznali korisnici leasinga. A na kraju zbroj svih prednosti leasinga pokretač je povećane potražnje za tom financijskom uslugom na hrvatskom tržištu.

Podjednaka popularnost U UniCredit Leasingu Croatia (UCLC), jednom od vodećih domaćih leasing-društava, tvrde da iz pozicije pojedinih segmenata tržišta leasinga nije moguće istaknuti jedan koji bi bilježio najveći ili iznadprosječan rast. Određeni rast leasing-tržišta događa se podjednako u vozilima do 3,5 tona i onima težima 3,5 tone, kao i u financiranju opreme, ističu u UniCredit Leasingu Croatia. To leasing-društvo u ponudi financiranja ima proizvode s različitim rokovima otplate od klasične mjesečne, preko kvartalne do godišnje, s učešćem ili bez učešća korisnika leasinga, uz financiranje u fiksnim eurima ili u domaćoj valuti, odnosno fiksnim kunama. U UniCredit Leasingu Croatia također tvrde da je izravni utjecaj pojedinih mjera najčešće teško izravno mjerljiv, ali je sigurno dodatni pozitivan utjecaj na rast ukupnog tržišta leasinga u prvom tromjesečju ove godine imala i mjera HBOR-a kojom je omogućena ponuda leasing-financiranja malim i srednjim poduzetnicima u kunama uz vrlo povoljnu kamatnu stopu. Također vjeruju da će se ta suradnja s HBOR-om nastaviti istim ili sličnim mjerama poticanja financiranja malog i srednjeg poduzetništva putem leasinga radi zadržavanja sadašnjega pozitivnog trenda.

23. studeni 2024 00:41