Posjetitelji Zagrebačkog velesajma ovih se dana, osim između štandova prepunih knjiga na Interliberu, guraju i između izlagača petog izdanja Reboot InfoGamera na kojem se predstavljaju hardveri, developeri, VR hardveri, analogne igre, internacionalni eSports turniri te noviteti iz svijeta računalnih igara. Na ovogodišnjem Reboot InfoFameru, uvrštenom među najznačajnije gaming sajmove u Europi, prisutan je i Ante Vrdelja, producent studija za izradu računalnih igara Croteam koji je iznjedrio jednu od najuspješnijih hrvatskih igara – Serious Sam. S njime smo popričali o industriji računalnih igara u Hrvatskoj.
U Hrvatskoj postoji 30-ak tvrtki za izradu računalnih igara, a neke od njih su, zahvaljujući brošuri koju je CGDA izradila za međunarodnu promociju na sajmovima, proteklog mjeseca posjetili predstavnici iz Applea.
Podsjetimo, Hrvatska je i ove godine na 54. mjestu na globalnoj ljestvici ICT konkurentnosti. Međutim, kada bi se gledali samo izdavači računalnih igara, vjerojatno bi se popeli za nekoliko mjesta na toj ljestvici. Teško se othrvati dojmu da je industrija računalnih igara u Hrvatskoj neopravdano zanemarena i da je u relevantnim strukturama nedovoljno razvijena svijest kako upravo ona može biti jedan od ključnih nositelja ekonomskog rasta. Hrvatska bilježi svojevrsni boom u području razvoja igara - posljednjih pet godina kontinuirano raste broj tvrtki koje se time bavi, a s njima i prihodi te broj zaposlenih. Važno je napomenuti da su te tvrtke gotovo isključivo orijentirane na izvoz. Unatoč tome ne postoji nadležno ministarstvo koje bi se bavilo razvojem ovog sektora.
Kakva je situacija na domaćem terenu u ovoj grani industrije zabave koja u svijetu ostvaruje dvaput više prihoda od filmske industrije rekao nam je u intervjuu Ante Vrdelja, tajnik hrvatske neprofitne organizacije Croatian Game Developers Association (CGDA).
Nešto ranije ove godine objavljeno je po raznim medijima da je ciljani prihod industrije računalnih igara u RH za ovu godinu 100 milijuna kuna. S obzirom da se godina bliži kraju, jesu li ta predviđanja bila točna? Koliki je zapravo prihod dosad ostvaren u ovoj godini?
- U slučaju spomenutog iznosa radi se o prognozi na temelju istraživanja koje je na uzorku proveo Ekonomski institut. Prema istraživanju koje je obuhvatilo manje od deset domaćih tvrtki u 2013. godini ukupni prihodi iznosili su 37 milijuna kuna, a mnogo važnijim pokazateljem držimo prosječnu godišnju stopu rasta prihoda u posljednjih pet godina od 55.5%. Uzimajući u obzir da na hrvatskom tržištu posluje mnogo više tvrki, kao i stopu rasta, iznos od 100 milijuna kuna za 2016. godinu najbliže je "službenom" podatku koji imamo, dok onaj stvarni, za koji smatramo da uvelike premašuje taj iznos, ne možemo potvrditi bez provedenog sustavnog istraživanja sektora. Ta je aktivnost u planu CGDA za narednih godinu dana.
Hrvatska je posljednjih godina bila prisutna na velikim gaming sajmovima, koliko smo zapravo konkurentni?
- Sudjelovanje na sajmovima i konferencijama od izuzetne je važnosti za domaće autore videoigara, koji izvoze svoje proizvode gotovo u potpunosti. Poslovni kontakti ostvareni na sajmovima nerijetko se prenose na više projekata. Sudjelovanje na globalnom tržištu za posljedicu ima i globalnu konkurenciju pa je isticanje proizvoda, snaženje interesa medija, usvajanje novih znanja, prepoznavanje tržišnih trendova, kao i aktivnosti i planova konkurencija bitno, a to su ujedno i ukratko glavni razlozi sudjelovanja na konferencijama i sajmovima. Moram istaknuti da CGDA već treću godinu organizira inozemne nastupe u suradnji s Hrvatskom gospodarskom komorom, trenutno jedinom institucijom koje je prepoznala i podžala ovaj sektor. Ako je za suditi po interesu partnera i publike na sajmovima, hrvatski su autori igara i njihova djela vrlo konkurentni.
Koje preduvjete je u Hrvatskoj potrebno ostvariti kako bi zaista ova brzorastuća industrija jače doprinijela gospodarskom rastu? Koji su najveći izazovi s kojima se susrećete?
- Gorući problem je nepostojanje odgovarajućih obrazovnih programa i posljedično nedostatak kvalitetnog kadra. Problem je prepoznat, a privatni sektor pokazao se agilnijim u njegovu rješavanju, jer je s izvođenjem kolegija ili njihovim planiranjem već započelo nekoliko učilišta. U međuvremu, hrvatski proizvođači igara trenutno uvoze radnu snagu kako bi premostili problem, no ovdje smo u nepovoljnom položaju o odnosu na brojne europske zemlje koje su porezno rasteretile ovu industriju. Upravo u poreznim poticijama vidimo osnovni preduvjet za dugoročno održavanje konkurentnosti domaćih proizvođača igara.
Jeste li poduzeli neku inicijativu usmjerenu prema novoj Vladi da se riješi pitanje dvostrukog oporezivanja?
- Pitanje dvostrukog oporezivanja stvar je bilatelarnog sporazuma i uvjereni smo da aktualna Vlada nastavlja napore u realizaciji. Kako se radi o tek jednom od problema (koji dijelimo s domaćim ICT sektorom), vjerujemo da ćemo u novoj Vladi imati jednako sposobnog partnera i u drugim oblicima suradnje, kao što ih imaju naši kolege u mnogim europskim zemljama. U Poljskoj, primjerice, koja je prepoznala stvaranje igara i aktivno ga promovira i podržava već godinama, ovaj sektor danas sudjeluje u BDP-u s 1%.
A što se tiče inicijative, možda je najbolje da počnemo odmah: ako ste članica ili član Vlade ili odgovarajućeg ministarstva, mlađa ste osoba, znate što su računalne igre, a možda se i sami ponekad igrate, i čitate ovaj tekst u Lideru - javite nam se. Sjajno ćemo se slagati!
Izdvojili smo nekoliko tvrtki koje već godinama postoje i marljivo rade na razvoju računalnih igara koje ostvaruju zapažene rezultate na inozemnom tržištu.
Croteam je na tržištu od 1993. i među najpoznatijim je hrvatskim proizvođačima računalnih igara. Njihova igra Serious Sam, čije se četvrto izdanje uskoro očekuje, dosegla je plantarnu slavu, a za igru The Talos Principle primili su mnoga priznanja i nagrade.
Dreamatrix postoji od 1999., a ušla je u povijest i time što je njihova igra Legends of Dawn prvi hrvatski projekt uspješno financiran na Kickstarteru. Među ljubiteljima računalnih igara njihova djela Spaceforce Rogue Universe i Wave of Darkness dobro su poznati.
Cateia Games posluje od 2003. godine i dosad je objavila brojne igre na više od 15 jezika.
Nanobit je otvoren 2008. godine. S više od 75 zaposlenika danas je jedan od najvećih proizvođača mobilnih igara u regiji. U rujnu su otvorili razvojni centar u Rumunjskoj, a imaju i odjel korisničke službe u Mađarskoj.
2x2 Games osnovan je 2009., a dvije godine kasnije izašla je njihova igra Unity of Command koja je ostvarila veliki komercijalni uspjeh.