Preporučeno
StoryEditor

Pravda za sve: Promjena propisa za taksi-tržište dobro bi došla svima

12. Prosinac 2016.

Oduzimanje licencija Cammeu i Uberu, ako ništa drugo, potaknulo je pitanje zastarjelosti propisa, odnosno neprilagođenosti novim mogućnostima koje nudi tržište taksi-usluga. Istovremeno je postavljena zanimljiva teza da liberalizacijom tržišta sigurnost prometa postaje veća, pa je dobro došla najava ministra pomorstva, prometa i infrastrukture Olega Butkovića da će se poraditi na izmjeni zakona. No nije to Butković uradio zbog svoje vizije. Najprije je odlučio kazniti Cammeo u Splitu i Uber u cijeloj zemlji pod pritiskom taksista koji nisu željeli uvesti inovacije u pružanju taksi-usluga. Te su se dvije tvrtke koristile sustavom tzv. partnerstva, u kojem se, kako su u Uberu objašnjavali, ne bave taksi-uslugama, nego samo iznajmljuju automobil i vozača putnicima. E sad, nije šija nego vrat, što znači da spomenute tvrtke nemaju potrebne licencije. No Butkovićevo žestoko reagiranje nije bilo baš primjereno, jer pravna je država trebala reagirati lani potkraj listopada kada je Uber počeo nuditi svoje usluge u Hrvatskoj, a s obzirom na to da je na čelu Ministarstva još od siječnja ove godine i on je već ranije mogao nešto poduzeti. Natrag u bolju prošlost

Umjesto da sâm poštuje snagu Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, na reagiranje ga je natjerala snaga interesne grupe. Nažalost, tek kad je i Cammeo počeo raditi prema Uberovom modelu u Splitu, tamošnjim je taksistima postalo jasno da je vrag odnio šalu i da će ih konkurencija pomesti pa su pritisnuli ministra Butkovića. Iako načelno podupirem da interesne skupine i javnim  pritiskom ostvaruju svoje ciljeve, ovdje nije u pitanju javni interes, nego nespremnost konkurencije da se i sama prilagodi novim uvjetima na tržištu, kao što je to učinio Cammeo, koji je na to natjerao Uber. Doduše, zakon je na strani taksista, ali morali su biti svjesni da će se on kad-tad morati prilagođavati novim modelima poslovanja taksi-kompanija. Ispalo je da se to dogodilo mnogo brže nego što su mogli i zamisliti jer je Butković samo četiri dana kasnije popustio pod pritiskom ovaj put šire javnosti, čak i svojih stranačkih kolega. Taksisti staroga kova (da ih tako nazovemo) ne žele pak već sad razmišljati o budućnosti, nego žele zauvijek zadržati sadašnjost, a prema mogućnosti vratiti se i u bolju monopolističku prošlost, što potvrđuje i to da su svaki put pravili probleme Uberu i prije Cammeu kad su ovi dolazili u Zagreb, Osijek ili sada Split, a bilo je i fizičkih napada.

Veća sigurnost

Umjesto da se prilagođavaju novim izazovima koje im donosi konkurencija, taksisti je nastoje otjerati i zadržati postojeće stanje. Jedina tvrtka koja se prilagodila - kažnjena je.

Sad ih je najava ministra Butkovića zatekla i vjerojatno ne znaju što će učiniti. No ne samo da je promjena propisa u svrhu liberalizacije za njih dobra jer ih tjera da budu inovativniji i konkurentniji, promjena je važna i zbog veće sigurnosti u prometu. Tu zanimljivu tezu brani profesor sa zagrebačkog Fakulteta prometnih znanosti Željko Marušić, koji smatra da bi taksi-usluge liberalizacijom pojeftinile te bi se time građani manje koristili osobnim automobilima, što bi za posljedicu imalo manje gust promet. Meni se ta teza čini logičnom i dodatni je argument u korist liberalizacije taksi-prijevoza. I Marušić kaže da se propisi moraju mijenjati i prilagođavati novim mogućnostima koje nudi moderno doba. Na kraju krajeva, ne smijemo biti taoci jedne grupe poduzetnika koji i dalje pošto-poto žele zadržati makar dio onoga što su donedavno kao monopolisti imali.

Žrtvovali smo ih za bolje?

Netko će možda reći da u glavnom tekstu pišem u korist Cammea i Ubera jer kritiziram taksiste ‘staroga kova‘ te da se ujedno zalažem za kršenje propisa. No želim reći da zapravo podržavam to što će s tržišta u Splitu biti uklonjen Cammeo, a u Hrvatskoj Uber jer kao što sam dosta puta u ovoj rubrici spomenuo, zakone, pa makar i bili loši, treba provoditi. Žao mi je samo što se ministar Butković gotovo godinu dana od imenovanja sjetio provoditi zakon. No isto se tako nadam da ova priča neće imati kraj uklanjanjem Cammea i Ubera s tržišta. Upravo suprotno, nadam se da će ovaj događaj od prošlog tjedna biti poticaj prometnim stručnjacima, a pogotovo onima u Butkovićevom ministarstvu da analiziraju Zakon o prijevozu u cestovnom prometu i da vide što bi se sve u njemu trebalo mijenjati.

22. studeni 2024 23:36