Apple je postala prva svjetska korporacija koja je dan na burzi zatvorila s tržišnom vrijednošću većom od tri bilijuna dolara što je prekretnica koja odražava trajan utjecaj i otpornost iPhonea. Pokrenut iz kalifornijske garaže još 1976. godina, Apple sada vrijedi otprilike dvostruko više od njegovog dugogodišnjeg rivala Googlea. Microsoft se procjenjuje na oko 2,5 bilijuna dolara.
Dionice tvrtke porasle su za gotovo 50 posto od početka godine i nadmašile rast Nasdaq Composite indeksa od oko 30 posto. Zanimljivo je da su trebale 42 godine da tvrtka dosegne tržišnu vrijednost od bilijun dolara u 2018. godini, a već u 2020. su postigli vrijednost od dva bilijuna. Tvrtka je nakratko tijekom trgovanja skočila iznad tri bilijuna u siječnju 2022., ali nije uspjela zaključiti dan iznad te granice.
Prema pisanju Wall Street Journala, mnogi investitori na Apple gledaju kao utočište u gotovo svakom scenariju, prvenstveno zbog njenog ‘ogromnog novčanog toka i ogromne baze kupaca‘.
– To je tvrtka koju investitori kupuju čak i kada stvari ne idu dobro – piše Wall Street Journal.
Velik dio Appleove trenutne otpornosti počiva na snazi iPhonea, najprodavanijeg proizvoda tehnološkog diva. Tvrtka je prodala više od dvije milijarde iPhonea od predstavljanja proizvoda 2007. godine, no iako isporuke iPhonea više ne rastu kao nekada, Appleova odluka da poveća cijene uvođenjem Pro linije 2019. povećala je ukupne prihode od prodaje.
Apple također nastavlja razvijati druge stvari koje generiraju prodaju kako bi svoje kupce vezao uz vlastiti ekosustav. Primjer je tu svakako Apple Pay, Apple Wallet i druge usluge koje tvrtku guraju dublje u bankarski sustav, o čemu smo već pisali u Lideru.
Razvoj na novim tržištima
Velika je promjena svakako došla s pandemijom kada je tvrtka pokazala veliku otpornost što joj je omogućilo da se oporavi puno brže od većine svojih velikih rivala, pa je tako napredovala ispred dugogodišnjeg konkurenta Microsofta koji je granicu od dva bilijuna dolara tržišne vrijednosti dosegnuo tek 2021., godinu dana nakon Applea, no ova mu godina ide od ruke pa tako bilježi rast dionica za više od 40 posto zahvaljujući partnerstvu s OpenAI-jem.
Krajem prošle godine Appleove su dionice pale gotovo 30 posto, a padovi su se nastavili i početkom ove te je posljednje tromjesečje tvrtka završila s padom prodaje od tri posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Ipak, Appleov rastući položaj na tržištima kao što je Indija, Indonezija i Bliski istok jačaju povjerenje ulagača.
– iPhone je doista globalni proizvod i sada nam dobro ide na tržištima u razvoju. To nam je pomoglo da riješimo neke makroekonomske izazove – rekao je glavni financijski direktor tvrtke Luca Maestri u svibnju ove godine.
Zahvaljujući dominaciji na tržištima u razvoju, Apple se uspio odmaknuti od Kine i premjestiti veći dio svog opskrbnog lanca u Indiju i Vijetnam, iako rast na ovim tržištima vjerojatno neće nadoknaditi usporavanje koje tvrtka doživljava u etabliranijim zemljama.
Investicijska banka UBS nedavno je snizila svoju ocjenu dionica na neutralnu s kupnje zbog sporog rasta Applea na razvijenim tržištima kao što je SAD, Kina i Europa, koje osiguravaju oko 70 posto potražnje za njihovim proizvodima.
– Ne vjerujemo da je rast izvan tri najveća tržišta dovoljno veliki da potakne dugoročno održiv rast iPhonea – napisao je analitičar UBS-a David Vogt u nedavnoj bilješci za investitore.
Dionice Applea pale su nakon pada rejtinga, ali su se oporavile, zajedno s ostatkom tržišta, nakon što je američka središnja banka FED pauzirala podizanje kamatnih stopa prošlog mjeseca.
Velike nade tvrtka polaže i u nedavno najavljeni Vision Pro, VR headset, s kojim Apple ulazi u tržište na kojem dominiraju konkurenti kao što je Meta. Ipak, s cijenom headseta od 3500 dolara Apple ne očekuje značajne financijske povrate, ali kako prenosi Wall Street Journal, jeftinije verzije se očekuju već u 2025. godini.