Nedavno otvorenje prvog hrvatskog XR B2B showrooma, izložbenog prostora za tehnologiju proširene stvarnosti (engl. extended reality, XR) na zagrebačkoj Trešnjevki najnoviji je dokaz da ta tehnologija postaje sve popularnija i u Hrvatskoj. XR je trenutačno možda i najveći tehnološki trend u svijetu, kako objašnjavaju stručnjaci tvrtke Prilika Grupa, koja stoji iza tog showrooma namijenjenoga poslovnoj publici – vlasnicima kompanija i upravama tvrtki, marketinškim odjelima tvrtki te IT development-zajednici u Hrvatskoj.
Neograničena primjena
Prvi tjedan u showroomu već je bio potpuno bukiran, a isto očekuju i do kraja godine, kaže Ante Fumić, vlasnik agencije Prilika Grupa te pokretač spin-offa XRPG.
– Svaki tjedan imamo nekoliko demonstracija, koje traju i po nekoliko sati, a do sada smo održali demonstracije za predstavnike agencija za nekretnine, arhitekte, financijski sektor, turizam, automobilski sektor, obrazovne i razvojne ustanove... Društvo koje dolazi u showroom je šaroliko, ali veseli nas činjenica da su korisnici kojima održavamo demonstracije otvorenih vidika, jer je XR u fazi vrlo brzog razvoja i potrebno je biti drugačiji u poslovnom smislu da biste shvatili priču i potencijal – napominje Fumić, dodajući da je primjena XR-a neograničena.
Kad tehnologija izaziva kupce
Kao primjere primjene tehnologije proširene stvarnosti navodi treninge vještina i prakse za obrazovni sektor, aplikacije koje simuliraju operativne zahvate za vježbe studenata medicine, vatrogasci imaju simulacije stvarnih opasnih uvjeta, kao i vojska i policija.
– Također, 360° videima mogu se predstaviti i nekretnine, one luksuznije, za kupce koji možda ne mogu doći na lokaciju, ali u dojmu stvarnosti žele je pogledati s neke druge lokacije u svijetu. Na isti način prodaju se i automobili, dizajn prostora i slično. Granice koje su postojale više ne postoje – objašnjava Fumić.
Na pitanje kako XR tehnologija mijenja poslovne procese te kako utječe na razvoj različitih biznisa u Hrvatskoj, Fumić odgovara: motivirajuće.
– Ono što iz iskustva sad već mogu reći jest da XR klijente motivira da sami traže rješenje i primjenu tehnologije u svom poslovanju. To nije bio slučaj u našem dosadašnjem poslovnom putu, pri čemu klijenti u većini slučajeva od nas traže cjelovita rješenja i rezultate. U ovom slučaju klijenti su svjesni da imaju priliku sami osmisliti nešto i tražiti od nas implementaciju tehnologije kao i pomoć u kreativi. Tu poziciju klijenata gledam kao vrlo zahvalnu za općeniti razvoj XR-a, jer kad kao tehnologija izazivate svoje kupce da sami traže kako vas uključiti u svoje poslovne procese, to samo po sebi insinuira kreativna rješenja i napredak tehnologije, koja je dužna dati zadovoljavajuća tehnička rješenja – objašnjava Fumić.
Spoj digitalnog i fizičkog
Otkriva i da će ubrzo na tržište izbaciti i svoje prvo VR softversko rješenje za turizam, budući da pripreme za iduću turističku sezonu već traju, a u prostorije showrooma nedavno je stigao i popularni VR uređaj Meta Quest 3, jedan od prvih takvih u Hrvatskoj.
U Hrvatskoj već godinama djeluju tvrtke koje se bave razvojem XR tehnologije, a jedna od njih je i Culex iz Osijeka, čiji direktor Mario Mikić-Vučak primjećuje rast interesa za XR, osobito njegovu primjenu u edukaciji, poslovanju i turizmu.
– XR tehnologija omogućuje pristup različitim okružjima i iskustvima za one koji nisu u mogućnosti fizički ih posjetiti, što dodatno obogaćuje učenje i iskustvo korisnika. Nudi neograničene mogućnosti za razvoj projekata, otvarajući vrata tvrtkama, institucijama i pojedincima za raznolike primjene. To je digitalni svijet koji se spaja s našim fizičkim okružjem, stvarajući bogate prilike za inovacije – ističe Mikić-Vučak, a napominje da su ograničenja uglavnom tehničke prirode te financijski resursi.
Culexovim XR rješenjima do sada su se, primjerice, koristili zaposlenici Končara u obuci sastavljanja transformatora, a učenici Tehničke srednje škole za strojarstvo i mehatroniku u Splitu uz pomoć njegove XR tehnologije učili su o električnim instalacijama u apartmanima te radu vjetroelektrana i benzinskih motora.
Izvoznici istražuju
U Hrvatskoj je ta industrija tek u povojima, smatra Viktor Crnogorac, voditelj poslovnog razvoja u tvrtki Delta Reality, iako nam predstoji vrlo uzbudljivo razdoblje. Osim muzeja i centara za posjetitelje, Crnogorac ističe da i ‘izvozno orijentirane tvrtke istražuju načine kako predstaviti proizvode i njihove prednosti svojim potencijalnim korisnicima, a da ujedno izbjegnu troškove prebacivanja velikih strojeva na udaljene lokacije‘.
– Naša iskustva na lokalnom tržištu vezana su uz turizam i moguće ih je pronaći diljem Hrvatske u muzejima i centrima za posjetitelje. Na inozemnom tržištu više razvijamo rješenja za industrijsku primjenu, primjerice, napravili smo simulaciju u naftnoj industriji za tvrtku Linde gdje smo implementirali niz VR treninga u svrhu sigurnijeg rada zaposlenika – rad na visini, rad u skučenim prostorima, gašenje požara – navodi Crnogorac, koji očekuje da će u idućim godinama sve više domaćih tvrtki i institucija prepoznati prednosti tih tehnologija.
Više od zabave
Za globalno tržište radi i hrvatska istraživačko-razvojna tvrtka Halskopf, koja uz pomoć tehnologije proširene stvarnosti inovira rehabilitaciju te razvija aplikacije virtualne stvarnosti.
– U Halskopfu radimo na razvoju specijaliziranih aplikacija virtualne stvarnosti usmjerenih na neuromotorne poremećaje, s naglaskom na principe neuroplastičnosti. Naši su moduli osmišljeni kako bi pružili personalizirana iskustva za rehabilitaciju osoba koje se suočavaju s izazovima kao što su moždani udar, multipla skleroza, cerebralna paraliza ili traumatska ozljeda mozga. Korištenjem XR tehnologije nastojimo razviti prilagođene aplikacije koje se dinamički prilagođavaju napretku svakog pacijenta, potičući neuralnu i motoričku obnovu – objašnjava Renata Sliva, XR terapeutkinja i idejna začetnica tvrtke Halskopf.
Napominje da aplikacije dizajniraju od nule, uz arhitekte virtualnih prostora i razvojne programere, ali i u suradnji sa zdravstvenim djelatnicima.
– Još jedan primjer gdje smo kreirali novu imerzivnu virtualnu realnost u svrhu rehabilitacije je naša VR aplikacija Body Balance, u kojoj se korisnik nalazi uronjen u virtualnu stvarnost, specifično na obali mora te uza zvuk valova i smirujuću glazbu, vođen vizualno-auditivnim uputama izvodi vježbe za ravnotežu, a za održavanje stabilnosti, pravilne posture i izvođenje određenih pokreta dodjeljuju mu se bodovi. U toj je aplikaciji najimpresivnije precizno mjerenje vestibularnih i proprioceptivnih sposobnosti korisnika pri ustajanju te analiza položaja glave kad pogledom prati određeni objekt, tj. metu – opisuje Sliva.
Transformacija zdravstva
Smatra da XR tehnologija, osim u rehabilitaciji, ima potencijal za edukativnu i ekonomsku revoluciju u zdravstvu jer ‘pomaže stvaranju novih radnih mjesta, osobito među mladim inovatorima, te potiče inovacije u medicinskom sektoru‘. Širenju XR tehnologije izvan zabavne industrije pridonose i velike tehnološke tvrtke Meta i Apple, ističe Sliva, a u oblikovanju tržišta XR tehnologija važnu ulogu imaju globalni izazovi, održivi razvoj i podrška iz fondova.
– Pandemija je naglasila važnost daljnjeg razvoja terapija putem XR tehnologije, posebice pružanja zdravstvene skrbi na daljinu. U ovom kontekstu, tržište XR tehnologija usmjerenih prema zdravstvu predstavlja dinamično i perspektivno područje koje obećava transformaciju zdravstva i pružanje novih mogućnosti za unaprjeđenje zdravlja i dobrobiti pacijenata – napominje Sliva.
I dok su se te tehnologije tradicionalno povezivale s gejmingom, danas vidimo raznovrsne primjene te sve više upita iz muzeja, proizvodnih tvrtki, obrazovnih i drugih ustanova, svjedoči Crnogorac.
– Globalno XR tržište usred je ogromnog uspona, primjerice, 2022. godine globalna vrijednost iznosila je 41,01 milijardu dolara, a očekuje se da taj broj skoči na 142 milijarde do kraja 2030. godine. Sve više tvrtki i ustanova pokazuje interes za te tehnologije jer shvaćaju ogroman potencijal koji donose u iskustva korisnika – naglašava Crnogorac.
Poput učitelja
Da XR omogućuje novi pristup razumijevanju poslovnih procesa kaže i Mikić-Vučak, uspoređujući tu tehnologiju s učiteljem u procesima obuke.
– XR postaje poput osobnog asistenta koji pomaže ljudima u obavljanju njihovih zadataka i pruža dodanu vrijednost u mnogim sektorima poslovanja. U konačnici, XR može znatno poboljšati efikasnost i produktivnost poslovnih procesa te otvoriti nove poslovne prilike i konkurentske prednosti za tvrtke u Hrvatskoj – opisuje Mikić-Vučak.
Sliva se, pak, nada da će Hrvatska prepoznati i potencijal koji XR može donijeti zdravstvu.
– Hrvatska nema razloga čekati komercijalizaciju iz drugih zemalja, već ima priliku biti konkurentna zapadnim zemljama koje se već koriste XR tehnologijom u slične svrhe. Iako globalne zdravstvene ustanove pokazuju otvorenost za suradnju i prihvaćanje tih inovacija, primjećujemo da se u Hrvatskoj još uvijek javlja bojazan i zatvorenost za njihovo prihvaćanje – zaključuje Sliva.