Tehno
StoryEditor

Proširena stvarnost u praksi: Simulacija realnosti ponajviše se traži u edukaciji, poslovanju i turizmu

04. Studeni 2023.
Tehnologija proširene stvarnosti ili XR (od engl. extended reality) postaje poput osobnog asistenta koji pomaže ljudima u obavljanju svojih zadataka i pruža dodanu vrijednost u mnogim sektorima poslovanja. Naposljetku, XR bi mogao znatno poboljšati efikasnost i produktivnost poslovnih procesa te otvoriti nove poslovne prilike i konkurentske prednosti. Ništa čudno što ga želi iskusiti sve više tvrtki svih veličina

Nedavno otvorenje prvog hrvatskog XR B2B showrooma, izložbenog prostora za tehnologiju proširene stvarnosti (engl. extended reality, XR) na zagrebačkoj Trešnjevki najnoviji je dokaz da ta tehnologija postaje sve popularnija i u Hrvatskoj. XR je trenutačno možda i najveći tehnološki trend u svijetu, kako objašnjavaju stručnjaci tvrtke Prilika Grupa, koja stoji iza tog showrooma namijenjenoga poslovnoj publici – vlasnicima kompanija i upravama tvrtki, marketinškim odjelima tvrtki te IT development-zajednici u Hrvatskoj.

Neograničena primjena

Prvi tjedan u showroomu već je bio potpuno bukiran, a isto očekuju i do kraja godine, kaže Ante Fumić, vlasnik agencije Prilika Grupa te pokretač spin-offa XRPG.

– Svaki tjedan imamo nekoliko demonstracija, koje traju i po nekoliko sati, a do sada smo održali demonstracije za predstavnike agencija za nekretnine, arhitekte, financijski sektor, turizam, automobilski sektor, obrazovne i razvojne ustanove... Društvo koje dolazi u showroom je šaroliko, ali veseli nas činjenica da su korisnici kojima održavamo demonstracije otvorenih vidika, jer je XR u fazi vrlo brzog razvoja i potrebno je biti drugačiji u poslovnom smislu da biste shvatili priču i potencijal – napominje Fumić, dodajući da je primjena XR-a neograničena.

Kad tehnologija izaziva kupce

Kao primjere primjene tehnologije proširene stvarnosti navodi treninge vještina i prakse za obrazovni sektor, aplikacije koje simuliraju operativne zahvate za vježbe studenata medicine, vatrogasci imaju simulacije stvarnih opasnih uvjeta, kao i vojska i policija.

– Također, 360° videima mogu se predstaviti i nekretnine, one luksuznije, za kupce koji možda ne mogu doći na lokaciju, ali u dojmu stvarnosti žele je pogledati s neke druge lokacije u svijetu. Na isti način prodaju se i automobili, dizajn prostora i slično. Granice koje su postojale više ne postoje – objašnjava Fumić.

Na pitanje kako XR tehnologija mijenja poslovne procese te kako utječe na razvoj različitih biznisa u Hrvatskoj, Fumić odgovara: motivirajuće.

– Ono što iz iskustva sad već mogu reći jest da XR klijente motivira da sami traže rješenje i primjenu tehnologije u svom poslovanju. To nije bio slučaj u našem dosadašnjem poslovnom putu, pri čemu klijenti u većini slučajeva od nas traže cjelovita rješenja i rezultate. U ovom slučaju klijenti su svjesni da imaju priliku sami osmisliti nešto i tražiti od nas implementaciju tehnologije kao i pomoć u kreativi. Tu poziciju klijenata gledam kao vrlo zahvalnu za općeniti razvoj XR-a, jer kad kao tehnologija izazivate svoje kupce da sami traže kako vas uključiti u svoje poslovne procese, to samo po sebi insinuira kreativna rješenja i napredak tehnologije, koja je dužna dati zadovoljavajuća tehnička rješenja – objašnjava Fumić.

Spoj digitalnog i fizičkog

Otkriva i da će ubrzo na tržište izbaciti i svoje prvo VR softversko rješenje za turizam, budući da pripreme za iduću turističku sezonu već traju, a u prostorije showrooma nedavno je stigao i popularni VR uređaj Meta Quest 3, jedan od prvih takvih u Hrvatskoj.

Uz neizbježnu umjetnu inteligenciju ili AI, proširena stvarnost ili XR trenutačno je možda i najveći tehnološki trend u svijetu. Zabavno je uroniti u nju, a i korisno. Em nudi terapiju, em uvjerljiva iskustva, em otvara oči pred svim možebitnim scenarijima

U Hrvatskoj već godinama djeluju tvrtke koje se bave razvojem XR tehnologije, a jedna od njih je i Culex iz Osijeka, čiji direktor Mario Mikić-Vučak primjećuje rast interesa za XR, osobito njegovu primjenu u edukaciji, poslovanju i turizmu.

– XR tehnologija omogućuje pristup različitim okružjima i iskustvima za one koji nisu u mogućnosti fizički ih posjetiti, što dodatno obogaćuje učenje i iskustvo korisnika. Nudi neograničene mogućnosti za razvoj projekata, otvarajući vrata tvrtkama, institucijama i pojedincima za raznolike primjene. To je digitalni svijet koji se spaja s našim fizičkim okružjem, stvarajući bogate prilike za inovacije – ističe Mikić-Vučak, a napominje da su ograničenja uglavnom tehničke prirode te financijski resursi.

Culexovim XR rješenjima do sada su se, primjerice, koristili zaposlenici Končara u obuci sastavljanja transformatora, a učenici Tehničke srednje škole za strojarstvo i mehatroniku u Splitu uz pomoć njegove XR tehnologije učili su o električnim instalacijama u apartmanima te radu vjetroelektrana i benzinskih motora.

Izvoznici istražuju

U Hrvatskoj je ta industrija tek u povojima, smatra Viktor Crnogorac, voditelj poslovnog razvoja u tvrtki Delta Reality, iako nam predstoji vrlo uzbudljivo razdoblje. Osim muzeja i centara za posjetitelje, Crnogorac ističe da i ‘izvozno orijentirane tvrtke istražuju načine kako predstaviti proizvode i njihove prednosti svojim potencijalnim korisnicima, a da ujedno izbjegnu troškove prebacivanja velikih strojeva na udaljene lokacije‘.

– Naša iskustva na lokalnom tržištu vezana su uz turizam i moguće ih je pronaći diljem Hrvatske u muzejima i centrima za posjetitelje. Na inozemnom tržištu više razvijamo rješenja za industrijsku primjenu, primjerice, napravili smo simulaciju u naftnoj industriji za tvrtku Linde gdje smo implementirali niz VR treninga u svrhu sigurnijeg rada zaposlenika – rad na visini, rad u skučenim prostorima, gašenje požara – navodi Crnogorac, koji očekuje da će u idućim godinama sve više domaćih tvrtki i institucija prepoznati prednosti tih tehnologija.

Više od zabave

Za globalno tržište radi i hrvatska istraživačko-razvojna tvrtka Halskopf, koja uz pomoć tehnologije proširene stvarnosti inovira rehabilitaciju te razvija aplikacije virtualne stvarnosti.

– U Halskopfu radimo na razvoju specijaliziranih aplikacija virtualne stvarnosti usmjerenih na neuromotorne poremećaje, s naglaskom na principe neuroplastičnosti. Naši su moduli osmišljeni kako bi pružili personalizirana iskustva za rehabilitaciju osoba koje se suočavaju s izazovima kao što su moždani udar, multipla skleroza, cerebralna paraliza ili traumatska ozljeda mozga. Korištenjem XR tehnologije nastojimo razviti prilagođene aplikacije koje se dinamički prilagođavaju napretku svakog pacijenta, potičući neuralnu i motoričku obnovu – objašnjava Renata Sliva, XR terapeutkinja i idejna začetnica tvrtke Halskopf.

Napominje da aplikacije dizajniraju od nule, uz arhitekte virtualnih prostora i razvojne programere, ali i u suradnji sa zdravstvenim djelatnicima.

– Još jedan primjer gdje smo kreirali novu imerzivnu virtualnu realnost u svrhu rehabilitacije je naša VR aplikacija Body Balance, u kojoj se korisnik nalazi uronjen u virtualnu stvarnost, specifično na obali mora te uza zvuk valova i smirujuću glazbu, vođen vizualno-auditivnim uputama izvodi vježbe za ravnotežu, a za održavanje stabilnosti, pravilne posture i izvođenje određenih pokreta dodjeljuju mu se bodovi. U toj je aplikaciji najimpresivnije precizno mjerenje vestibularnih i proprioceptivnih sposobnosti korisnika pri ustajanju te analiza položaja glave kad pogledom prati određeni objekt, tj. metu – opisuje Sliva.

Transformacija zdravstva

Smatra da XR tehnologija, osim u rehabilitaciji, ima potencijal za edukativnu i ekonomsku revoluciju u zdravstvu jer ‘pomaže stvaranju novih radnih mjesta, osobito među mladim inovatorima, te potiče inovacije u medicinskom sektoru‘. Širenju XR tehnologije izvan zabavne industrije pridonose i velike tehnološke tvrtke Meta i Apple, ističe Sliva, a u oblikovanju tržišta XR tehnologija važnu ulogu imaju globalni izazovi, održivi razvoj i podrška iz fondova.

– Pandemija je naglasila važnost daljnjeg razvoja terapija putem XR tehnologije, posebice pružanja zdravstvene skrbi na daljinu. U ovom kontekstu, tržište XR tehnologija usmjerenih prema zdravstvu predstavlja dinamično i perspektivno područje koje obećava transformaciju zdravstva i pružanje novih mogućnosti za unaprjeđenje zdravlja i dobrobiti pacijenata – napominje Sliva.

I dok su se te tehnologije tradicionalno povezivale s gejmingom, danas vidimo raznovrsne primjene te sve više upita iz muzeja, proizvodnih tvrtki, obrazovnih i drugih ustanova, svjedoči Crnogorac.

– Globalno XR tržište usred je ogromnog uspona, primjerice, 2022. godine globalna vrijednost iznosila je 41,01 milijardu dolara, a očekuje se da taj broj skoči na 142 milijarde do kraja 2030. godine. Sve više tvrtki i ustanova pokazuje interes za te tehnologije jer shvaćaju ogroman potencijal koji donose u iskustva korisnika – naglašava Crnogorac.

Poput učitelja

Da XR omogućuje novi pristup razumijevanju poslovnih procesa kaže i Mikić-Vučak, uspoređujući tu tehnologiju s učiteljem u procesima obuke.

– XR postaje poput osobnog asistenta koji pomaže ljudima u obavljanju njihovih zadataka i pruža dodanu vrijednost u mnogim sektorima poslovanja. U konačnici, XR može znatno poboljšati efikasnost i produktivnost poslovnih procesa te otvoriti nove poslovne prilike i konkurentske prednosti za tvrtke u Hrvatskoj – opisuje Mikić-Vučak.

Sliva se, pak, nada da će Hrvatska prepoznati i potencijal koji XR može donijeti zdravstvu.

– Hrvatska nema razloga čekati komercijalizaciju iz drugih zemalja, već ima priliku biti konkurentna zapadnim zemljama koje se već koriste XR tehnologijom u slične svrhe. Iako globalne zdravstvene ustanove pokazuju otvorenost za suradnju i prihvaćanje tih inovacija, primjećujemo da se u Hrvatskoj još uvijek javlja bojazan i zatvorenost za njihovo prihvaćanje – zaključuje Sliva. 

22. studeni 2024 08:43