Piše: Anamarija Mujanović
'Utjecajan čovjek je uspješan čovjek, bio on bogat ili siromašan', rekao je jednom američki autor Orison Swett Marden i iako on nije govorio o influencerima, odnosno da koristimo hrvatsku riječ 'utjecajnicima' u današnjem smislu te riječi, rečenica je zasigurno primjenjiva i danas.
Kako bi najbolje povezali svoju strast za kreiranjem digitalnog sadržaja i u isto vrijeme profitirali, 'utjecajnici' su postali vrlo poznat instrument za promocije i marketinške kampanje različitih hrvatskih, ali i svjetskih brendova. I dok mnogi rade samo na ugovor s određenim brendovima koje promoviraju putem svojih online platformi, neki su se okrenuli poduzetništvu te su pokrenuli vlastite tvrtke kako bi se bolje pozicionirali na tržištu.
U tu skupinu se uklapa i najpoznatija hrvatska influencerica Ella Dvornik-Pearce koja na svom Instagram profilu bilježi više od 544 tisuće pratitelja, a prema podacima Poslovne Hrvatske njena tvrtka Manijak prošle je godine ostvarila prihod od 1,72 milijuna kuna i dobit od skoro pola milijuna kuna. Tvrtka registrirana za mnoge djelatnosti, kako tvrdi Dvornik-Pearce, bila je neophodna zbog brojnih poslovnih suradnji.
- Ove godine sam se više posvetila planiranju nekih projekata te izmjenama načina rada i objava jer sam osjetila da je sve postalo predvidljivo i monotono, tako da 2023. godine zaista očekujem izvanredne stvari. Već krajem ove godine krenut ću s realizacijom. Kada ja malo utihnem na društvenim mrežama onda svi znaju da se sprema nešto veliko – rekla je najpoznatija hrvatska influencerica.
S nešto više od 47 tisuća pratitelja na Instagramu u poduzetništvu se ostvarila i Matea Miljan Rafaj, vlasnica agencije za promidžbu, influencerica i osnivačica projekta Rent4Style. Projekt je pokrenula prošle godine, a radi se o rentanju odjeće. Potvrda uspješnosti ovog projekta je činjenica da Instagram profil Rent4Style prati više od 21 tisuće korisnika, a kako tvrdi, uskoro će pokrenuti i web stranicu.
- Ponekad nije lako brinuti o svim troškovima i vlastitoj plaći, ali užitak je graditi nešto od nule i gledati svakim danom kako raste- rekla je Miljan Rafaj.
Među prve hrvatske beauty influencere ubraja se i Ivana Blažoti Mijoč, vlasnica tvrtke Tester, koju je, kako veli, u počecima profesionalne karijere u velikim korporacijama frustrirala tromost i vrijeme koje bi proteklo od ideje i realizacije, a još je tijekom studija krenula s pisanjem bloga i stvaranjem sadržaja za YouTube pa se odlučila okušati u poduzetništvu.
- Prvi projekt bio je Tester Box, kutija iznenađenja s beauty novitetima koju bi korisnici primali svaki mjesec, a brendovima je bila zanimljiv novi kanal promocije jer su preko nas plasirali testere svojih novih proizvoda na pragove svoje ciljne skupine. Stvorili smo zaista veliku bazu korisnica s detaljnim informacijama o tipu kože, kose, problemima i preferencama što se kozmetike tiče – rekla je Blažoti Mijoč.
I dok ju je svaki projekt nečemu naučio Blažoti Mijoč je potvrdila da joj je najdraže iskustvo bio njen prvi poduzetnički pothvat, portal Šminkerica, koji je okupio 15-ak autorica sa strasti prema istoj temi.
- Često bismo se družile uživo i tad još nije bilo tolikog financijskog pritiska jer sam studirala i doživljavala taj projekt više kao hobi nego kao biznis. Kad postanete privatna poduzetnica, uz to još i majka, pritisak je puno veći, pa često radite poslove koji vam možda i nisu toliko dragi kako biste pokrile troškove poslovanja i života – rekla je Blažoti Mijoč te je spomenula i budući poduzetnički poduhvat koji bi mogao spojiti ljubav prema kozmetici i strast prema psihoterapiji.
- Voljela bih spojiti te dvije svoje ljubavi, ljepotu izvana i iznutra – izjavila je.
U poduzetništvu se ostvarila i pjevačica i influencerica Lana Jurčević koja je 2019. godine pokrenula svoj brend La Piel. Proizvođač prirodne kozmetike svoju je najbolju godinu imao 2020. ostvarivši prihod od 6,29 milijuna kuna te dobit u iznosu od 1,29 milijuna kuna. Prošle je godine tvrtka ostvarila 6,79 milijuna kuna prihoda i dobit od 430 tisuća kuna.
Osim navedenih dami u poduzetništvu se ostvario i Sandi Hadžić, široj javnosti poznatiji kao Sandi Pego, koji je sa svojom marketinškom agencijom Rinzol prošle godine ostvario prihod od skoro 4,8 milijuna kuna, odnosno, oko 645 tisuća kuna bruto dobiti. I dok se proslavio u emisiji 'Ples sa zvijezdama' te je stekao titulu najpoznatijeg hrvatskog TikTokera Hadžić sa svojom tvrtkom osvaja hrvatsko tržište.
U poduzetništvu su se iskušale i Sonja Kovač, Lana Klingor Mihić i Jelena Perić, koje su uz brojne pratitelje na društvenim mrežama ostvarile i poslovne pothvate. Kovač sa svojom agencijom za promidžbu, Klingor Mihić u PR-u i kulinarstvu te Perić na beauty sceni.
Iako svi broje poslovne uspjehe, činjenica je da hrvatska influencerska scena nije dovoljno velika te da nikada neće ostvariti profit kakav se recimo ostvaruje u inozemstvu.
- Naravno da neće jer se obraćamo puno manjoj publici nego influencer u Americi. Tako je i u drugim branšama. To je isto kao da pitate hoće li ikada pjevač u Hrvatskoj s jednim hitom zaraditi bogatstvo i živjeti od tog hita do kraja života, što je moguće u Americi – rekla je Ella Dvornik-Pearce.
No neovisno na kojem tržištu djelovali, influenceri će zbog svoje vjerne publike i zabavnog sadržaja uvijek biti dio digitalnog marketinga, što je brojnim poduzetnicima već odavno jasno, te su zato neizostavna lica marketinških kampanja.