Piše: Roko Kalafatić
Novonastale okolnosti na svjetskom tržištu predstavljaju problem za mnoge kompanije, a pogotovo za izvoznike koji unatoč svim nedaćama moru ostati pouzdani dobavljači svojim partnerima.
Pitanja koja ostaju visjeti u zraku su kako isporučiti robu u dogovorenoj količini, roku i po dogovorenoj cijeni – to su ujedno izazovi s kojima se danas moraju nositi strani i domaći dobavljači.
'Savršena oluja'
Na devetoj Liderovoj konferenciji o izvozu, Borna Petrović, komercijalni direktor u LIBURNIA pomorskoj agenciji je kazao da je krizu u opskrbnim lancima izazvala 'savršena oluja' potaknuta s brojnim nepredviđenim elementima koji su nepovoljni za svjetsko tržište.
- To su poremećaji uzrokovani covid-19 pandemijom, nove ekološke norme, rast cijena goriva i manjak kapaciteta u svjetskoj floti. Zastoji u lukama također su pogoršali stanje u opskrbnim lancima uz globalni manjak transportne opreme, nedostatak radne snage i rat u Ukrajini s kojim ćemo se još dugo boriti – poručio je Petrović.
Pomorske vozarine strelovito rastu od prve polovice 2020. godine, od tada su skočile za više od 300 posto, a dugi su i redovi čekanja u lukama diljem SAD-a, nekad traju i do 20 dana.
Kao glavne razloge povećanja cijena, naveo je gorivo koje je poskupilo za četrdesetak posto u zadnjih godinu dana, uz brojne druge izazove kao što su skuplja obnova flote, dulje rokove isporuke koji su danas do i do 12 mjeseci, a nekad su bili između tri i četiri.
- Ipak, pozdravljamo snažan ciklus ulaganja u multimodalne terminale i obnovu luke Rijeka, ali se nadamo modernizaciji zastarjele željezničke infrastrukture i daljnjoj liberalizaciji željezničkog prometa kao i revitalizaciji riječnih plovnih puteva poput onoga na Savi – zaključio je Petrović.
Kako ispuniti preuzete obveze prema inozemnim partnerima i zašto ne odbijati nove kupce?
Čini se kao da se svijet nalazi pred tsunamijem – gledamo kako dolazi, ali nismo sigurni što možemo napraviti i kako reagirati. Na panelu vezanom za nagle promjene na svjetskom tržištu i utjecaju istih na domaće kompanije, gostovali su Martina Dalić iz Podravke, Vanja Burul iz Končara, Josip Divić iz AD Plastika i Denis Nemčević iz Spider grupe.
- Svi se možemo složiti da je ova godina pokazala itekako težom i izazovnijom nego što smo mislili prošle godine kada smo izrađivali dvogodišnje ili trogodišnje financijske planove. Pandemija i njene posljedice rezultirali su brojnim poremećajima na tržištu, a cijene su drastično porasle – rekla je Dalić.
Jesen je, kaže, bila prekretnica i trenutak kad je većina ljudi shvatila da je pandemija donijela značajan rast cijena sirovina, energenata i raznih proizvoda.
- Fizički troškovi proizvodnje nisu toliko rasli, prilagodili smo poslovne planove i korigirali prodajne cijene. U trenutku kad je pandemijom izazvan rast cijena doživio svoj vrhunac i mislili smo da je našim problemima kraj, pojavio se rat u Ukrajini kao uzrok ponovnog rasta cijena, pogotovo energenata – dodala je Dalić.
Također je zaključila da je recesija moguća u nadolazećem razdoblju, ali nije sigurna jer postoje amortizeri kao što su povoljne financijske mogućnosti i EU fondovi koji mogu nadomjestiti neke investicije.
Jedno je B2C, a drugo B2B
Ipak, s nešto se drugačijim izazovima u zadnje vrijeme suočava Končar koji većinu sirovina nabavlja iz Amerike i Azije.
- Kroz 2021. godinu smo se već prilagodili situaciji na tržištu, a rat u Ukrajini samo je dodatno pogoršao stvari. Imamo planove kako nastaviti uspješno poslovati, ali je taj put pun prepreka, a neke su stvari jednostavno nepredvidive. Pokušavamo se prilagoditi – kazao je Burul.
Također je napomenuo da su proizvodi u Končaru dio priče o električnoj energiji, smanjivanju CO2 otiska i takvo nešto EU jasno podupire. Jedini je problem, rekao je, taj da kapaciteti Unije ne omogućuju razvoj velikom brzinom, a mnogi očekuju da se takvo nešto ostvaruje preko noći.
- Naše poslovanje je takvo da kad dođete kod potencijalnog kupca, proces traje i do pet ili šest godina dok ne postanemo njihovi dobavljači – zaključio je Burul.
Dvije tvornice u Rusiji, a auto industrija se ne miče s mjesta
Već i ptice na grani znaju da je automobilska industrija zadnjih godinu i šest mjeseci izložena nedostatku poluvodiča, a to utječe na proizvodne kapacitete zbog kojih su brojne kompanije primorane stvarati zalihe ne bi li ostale konkurentne. To, nažalost, nisu jedini problemi za domaće i strane kompanije.
- AD Plastik postoji u pet država, a imamo dvije tvornice u Rusiji. Četvrtina prihoda dolazi s ruskog tržišta i to nam predstavlja još jedan izazov. Od napada na Ukrajinu, proizvođači automobila u Rusiji praktički ne postoje. Unatoč tome, ugovorili smo otprilike 200 milijuna eura novih poslova koji kreću krajem 2023. i početkom 2024. godine – izjavio je Divić.
Izdržljivi i kad je najgore
Denis Nemčević iz Spider grupe koja se bavi proizvodnjom čajeva tvrdi da su za njih veliki izazov troškovi i upravljanje istima.
- Kontejneri znaju biti najavljeni u jednom terminu, a onda kasne mjesec ili čak dva. Nismo takvo nešto očekivali. Zbog toga smo povećali skladišne kapacitete da riješimo takve probleme, ali je zbog toga veća potreba za financiranjem i kapitalom – kazao je Nemčević čija grupa bilježi rekordni rast prodaje, ali se mogu samo nadati da će tako izgledati i 2023. s obzirom na nagli porast cijena.
Spider grupa, kazao je, želi budućim partnerima i klijentima pokazati da je jaka i izdržljiva čak i u najgorim trenutcima na svjetskom tržištu.
- Roba mora biti dostupna svima. Mi u Podravci vidimo značajan porast prodaje, ali su izraženi upitnici za manje dobavljače. Kupci se u zadnje vrijeme okreću veličini zbog sigurnosti isporuke, a zbog toga ispaštaju manje tvrtke – zaključila je Dalić i poručila da i dalje, unatoč nezavidnim vremenima, stoji iza čuvene izreke da je kupac uvijek kralj.