Američki John Deere, koji proizvodi tešku opremu za poljoprivredu, građevinarstvo i šumarstvo, razvijao je desetljećima See & Spray, sustav kojim uklanja korov, ne usjeve. Od 90-ih godina 20. stoljeća tražilo se rješenje, no prateća tehnologija poput grafičkih procesorskih jedinica još nije bila posve dostupna. Sada se upotrebom računalnog vida i strojnog učenja omogućuje ciljano korištenje herbicida za korov u usjevima kukuruza, šećerne repe, uljane repice i krumpira. Tvrtka je svom sustavu ExactApply dodala tehnologiju za kameru koja vidi oko 195 četvornih metara u sekundi i poljoprivrednici su objeručke prihvatili novi proizvod jer su smanjili korištenje herbicida za sedamdeset posto.
Razvijanje novih proizvoda očito može trajati dugo i biti skupo, a uspjeh pritom uopće nije zajamčen. Ipak, tvrtke nimalo ne oklijevaju upustiti se u osmišljavanje novih proizvoda zato što uspjeh donosi rast i opstanak na tržištu.
Državne usluge u poštanskim uredima
Prošle godine dovršena je mreža paketomata koje je Hrvatska pošta 2021. prva predstavila tržištu kao novi dostavni kanal, podsjetio je pomoćnik izvršnog direktora Ureda za strategiju, razvoj i korisničko iskustvo u Hrvatskoj pošti Krunoslav Loina. Danas je tristo paketomata dostupno diljem Hrvatske, uključujući pojedine otoke poput Korčule, Hvara, Brača, Visa, Paga, Vira i Krka, nabraja, koji se nalaze na posjećenim i lako dostupnim mjestima. Korisnici su, veli, prepoznali praktičnost toga dostavnog kanala jer paket mogu preuzeti ili poslati od 0 do 24 sata svih sedam dana u tjednu, pri čemu u svim većim gradovima paketi u paketomatima već sljedeći radni dan.
– Trenutačno radimo na dva velika projekta za poslovne i privatne korisnike: ulaganje u automatizaciju skladišta i pretvaranje poštanskih ureda u jedinstvena upravna mjesta. Naime, na domaćem tržištu nedostaje specijaliziranih skladišta za brzi segment logistike. E-trgovina posljednjih nekoliko godina sve više utječe na maloprodaju pa se s maloprodajnog mjesta težište prebacilo na distribucijske centre. Pošta će tako prva na domaćem tržištu ponuditi uslugu potpuno automatiziranoga skladišnog sustava kojim ćemo optimirati operativne procese, stvoriti dodatne kapacitete te ubrzati obradu robe. Hrvatska pošta, inače, ima najveću maloprodajnu mrežu u Hrvatskoj: 1016 poštanskih ureda u više od 800 mjesta, od čega ih je otprilike pola u seoskim sredinama, uključujući otoke, s uvjetima kakve imaju korisnici u većim gradovima. Upravo pripremamo novu fazu podizanja produktivnosti poštanskih ureda u suradnji s državom u kojoj se poštanski uredi pretvaraju u jedinstvena upravna mjesta za korištenje državnih usluga u kojima će korisnici u 800 mjesta diljem Hrvatske moći obaviti sve poslove za koje su prije morali obilaziti šaltere i ići u veće gradove – najavljuje Loina.
Trogodišnji ciklus
Od prošle godine Franck je izbacio ukupno dvadeset novih proizvoda, kaže viša voditeljica marke (engl. senior brand manager) u Francku Anđelka Mijatović, a prošle godine usmjerio se na novitete u kapsulama, cappuccinu i espresso-zrnu, te dodaje da su okuse brendova espresso-zrna potrošačima predstavili u četiri različite kompatibilne kapsule Nespresso i četiri različita okusa zrna u pakiranju od 500 grama za upotrebu kod kuće; na tržište je izbačen i cappuccino biljnoga podrijetla. Ove godine, navela je, tri su poznata okusa Kraševih pralina spojena sa svim karakteristikama cappuccina, a za ljeto su bili namijenjeni Franck Beestro, čaj koji se priprema s hladnom vodom, i Crema, kava u sticku za brzu pripremu turske kave. Na kraju godine novitet u kategoriji espress-zrna za potrebe kanala HoReCa (hoteli, restorani, kafići) ekskluzivna je, stopostotna kava Arabica premium blend s međunarodno priznatim biocertifikatom.
– Uspješnost inovacija promatramo u trogodišnjem inovacijskom ciklusu, zato je za neke od spomenutih proizvoda prerano govoriti o tržišnom učinku, no zadovoljni smo prvim internim podacima. Svi noviteti dio su dugoročne strategije razvoja pojedine kategorije, a odabir određenog proizvoda temeljimo na dostupnim podacima o potrebama potrošača, svjetskim trendovima i internom dugogodišnjem iskustvu i znanju. I u idućoj godini pripremamo nekoliko novosti, ne samo za mljevenu kavu i čaj nego i za opsegom manje kategorije kave koje rastu posljednjih nekoliko godina, primjerice kapsule. Iduće godine nastavljamo unaprjeđivati i proizvodni proces i optimizaciju ambalaže – iznosi Mijatović.
Suradnja brendova
Budući da je konditorski svijet dinamičan i konkurentan, zahtijeva još kreativnija rješenja, ističe direktorica Službe marketinga u Krašu Marina Knežević, pa je tako, primjerice, slastica tradicionalnog okusa, Krašev vafel-prutić Frondi sa šest okusa, postala iznimno popularna u vrlo kratkom vremenu. Ove godine, navodi, ponuda je proširena novim veganskim PreKrašnim štrudlicama, a velik su uspjeh postigle i Choco napolitanke kokos te Bajadera i Griotte koje su nedavno izišle u obliku čokolada. Na policama trgovina i novi su Dorinini okusi Creamy Hazelnut i Strawberry & Vanilla, a unaprijeđena je receptura Dorine Petit Beurre.
– Kraš sustavno razvija proizvodnju svih triju skupina konditorskih proizvoda, proizvoda od kakaa, keksa i vafla te bombona, pa smo ove godine predstavili i novu Ki-Ki Puniozu s okusom limete i kole. Naš razvojni tim stalno radi na inovacijama i posljednjih nekoliko godina intenzivno surađujemo s velikim hrvatskim kompanijama kao što su Ledo, Badel, Podravka te, najnovije, Franck. Rezultat tih suradnji inovativni su proizvodi kao što su sladoled Ledo Bananko, Kraš Selection Antique Pelinkovac Praline, Tortica Lino Lada te Cappuccino s okusima Kraševih pralina Bajadere, Griotte i Fontana ledenih kocki. U blagdanskoj je ponudi pak Bajadera Panettone, nastala u suradnji s obrtničkom zadarskom pekarnicom Kroštulom. Uz nove okuse radimo na redizajnu proizvoda te inovativnim ambalažama. Tako su Bajadera, Fontana ledene kocke i Ki-Ki dobili novo pakiranje, a sve ‘čokoladirane‘ Domaćice Extra Choco od ovoga ljeta dostupne su u vrećici koja dodatno zadržava svježinu – opisuje Knežević.
Ljudske i AI inovacije
Direktor Područja informatike u Konzumu Jozo Džakula naglašava da Konzum stalno ulaže u digitalizaciju i razvoj tehnoloških rješenja te primjenjuje vrhunske tehnološke alate, strojno učenje i umjetnu inteligenciju za upravljanje procesima. Prvi je, kaže, maloprodajni lanac u Hrvatskoj koji je pokrenuo internetsku trgovinu i danas je jedan od rijetkih s vlastitom online prodavaonicom s više od 12 tisuća proizvoda te prvi trgovac koji omogućuje plaćanje KEKS Payom i kriptovalutama.
– Jesenas smo otvorili pametnu prodavaonicu, dakle bez blagajni, zasnovanu na umjetnoj inteligenciji, prvu na ovome području. U nju kupci mogu ući skeniranjem QR koda iz naše mobilne aplikacije ili korištenjem bankovne kartice, uzeti s police željene artikle i izići. Nakon kupnje račun šaljemo na e-adresu kojom se kupac ulogirao u aplikaciju ili na broj mobitela koji je uz bankovnu karticu pri ulasku upisao u sustav. Kupnja je jednostavna, bez gužvi i zadržavanja. Proširivat ćemo i postojeće usluge kao što su samoposlužne blagajne ili ekspresna dostava te i dalje uvoditi nove tehnologije u prodavaonice – ističe Džakula.
Hrvatski Telekom još je 2006., među prvim operatorima u Europi, ponudio uslugu MAXtv-a i prvi je u Hrvatskoj pustio 5G mrežu u komercijalni rad, navodi direktor Sektora za marketing privatnih korisnika i upravljanje proizvodima u toj tvrtki Ivan Runje. Ove je godine, kaže, u sklopu proširenoga partnerstva Deutsche Telekoma i Netflixa HT-ovim korisnicima omogućena Netflixova usluga u sklopu MAXtv-a te je predstavljena nova ponuda za mlade od 18 do 25 godina ‘Manje plati pa zamijeni‘. Korisnicima je, objašnjava, zbog izazova s kojima se susreću pri kupnji uređaja omogućeno da plaćaju manje za uređaj na 24 rate (od 30 do 40 posto manja rata za uređaj).
– Nakon razdoblja korištenja, ako je u uščuvan, uređaj se vraća bez daljnjih troškova i korisnik može uzeti novi. Želi li ga zadržati za sebe, ostatak vrijednosti plaća kao dvadeset petu ratu. Dosadašnje povratne informacije potvrđuju kako je taj koncept naišao na dobre reakcije i postigao sjajne rezultate. Proljetos smo za turiste izradili paket s dvije SIM kartice i desetodevnim neograničenim pristupom internetu. Osim neograničenog prometa, korisnici uz svaku SIM karticu dobivaju popust na vožnju Uberom. HT je za taj projekt nedavno osvojio i nagradu ‘SoMo borac‘ za najbolju digitalnu kampanju. Jedinstveni međunarodni program pogodnosti ‘Magenta Moments‘ donosi posebne pogodnosti, popuste i potpuno nova iskustva korisnicima, a s novom ponudom paketa Magenta 1 u fiksnoj mreži napravljen je važan iskorak u pružanju najboljega kućnog iskustva. Hrvatski Telekom ujedno je opremio novi kontejnerski terminal u Rijeci 5G mrežom, što je velik iskorak u primjeni 5G tehnologije u pomorskoj industriji – napominje Runje.
Izdavanje miniobveznica
U Privrednoj banci Zagreb naglašavaju da bilježe stalan rast broja korisnika digitalnog bankarstva, pa je usluga unaprjeđena naknadnom podjelom na rate putem mobilne aplikacije bez obzira na to kupuje li se online ili na prodajnome mjestu u zemlji i inozemstvu. Tom pogodnošću mogu se koristiti klijenti koji imaju odobrenu obročnu otplatu karticom Visa Inspire PBZ-ova tekućeg računa u eurima i ugovoreno PBZ-ovo online bankarstvo. Naknadna podjela na rate moguća je za transakcije karticom Visa Inspire u iznosu od 70 do 400 eura, a transakcija se može podijeliti i na tri rate u nekoliko klikova u mobilnoj aplikaciji PBZ-ova digitalnog bankarstva uz mjesec dana odgode plaćanja prve rate.
– Ovogodišnja PBZ-ova inicijativa za izdavanje miniobveznica ‘Minibonds,‘ koju je podruprla Intesa Sanpaolo Grupa, bilježi sve veće zanimanje klijenata malih i srednjih poduzeća. Nakon uspješna četiri izdanja u ukupnom iznosu od 21 milijun eura, u idućem razdoblju očekujemo nova iz različitih industrija. Miniobveznice alternativan su izvor financiranja za mala i srednja poduzeća za prikupljanje sredstava za rast i razvoj poslovanja te priprema za buduće sudjelovanje na tržištu kapitala. Ujedno smo za poslovne subjekte, tj. korporativne te srednje i male poduzetnike, razvili nenamjenski S-kredit za financiranje obrtnoga kapitala s održivom značajkom kako bi se ispunio društveni ili upravljački cilj – navode u PBZ-u.