Tvrtke i tržišta
StoryEditor

[Poslovna scena] Posljednja šansa Đuro Đaković grupe u dokapitalizaciji i novom češkom vlasniku

10. Lipanj 2022.
Hrvoje Kekez, Đuro Đaković Grupafoto Goran Gazdek

Piše: Goran Gazdek

Grupacija Đuro Đaković iz Slavonskog Broda jedna je od vodećih tvrtki u metaloprerađivačkoj Hrvatske, ali proživljava teške dane. No, dokapitalizacija i vlasničko preuzimanje od strane češkog D.D. Acqisitiona nagovještava svjetliju budućnost.

Tvrtka se bavi razvojem, projektiranjem, izgradnjom i održavanjem opreme za industrijska i energetska postrojenja, prehrambenu, petrokemijsku, naftnu i cementnu industriju, proizvodnjom tenkova, borbenih oklopnih vozila, strojeva za razminiranje, teretnih vagona svih vrsta, cisterni za prijevoz tekućina i plinova, izgradnjom teških čeličnih konstrukcija i tvornica po sistemu ključ u ruke. Posluje kroz tri poslovna područja: obrana, transport te industrija i energetika. Grupacija obuhvaća društvo Đuro Đaković Grupa te četiri društva u kojima je Đuro Đaković Grupa d.d. većinski vlasnik.

Društvo Đuro Đaković Specijalna vozila nastavlja 90-godišnju tradiciju proizvodnje željezničkih vagona. Jedini je proizvođač oklopnih borbenih vozila u Hrvatskoj, a osnovni borbeni tenk M-84 proizvode od ranih osamdesetih godina prošlog stoljeća. 

Đuro Đaković Strojna obrada d.o.o. ima dugogodišnju tradiciju i iskustvo u remontu komponenti tračničkog programa, remontu osovinskih sklopova za lokomotive i vagone. Đuro Đaković Energetika i infrastruktura d.o.o. je društvo koje opskrbljuje energentima i uslugama tvrtke smještene u industrijskoj zoni Đuro Đaković, a manjim dijelom i izvan industrijske zone.

Đuro Đaković grupa često je u središtu pozornosti u borbi za opstanak. Ipak, čini se da se vidi 'svjetlo na kraju tunela'. U dnevnom redu za Glavnu skupštinu dioničara zakazanu za 23. lipnja, je i Izvješće Uprave o procesu i Programu restrukturiranja što ga je odobrila Europska komisija. Program predviđa smanjenje temeljnog kapitala čime bi se pokrili gubitci s 203,06 milijuna na 2,03 milijuna kuna. Prepolovilo bi se nominalni iznos dionice s 20 na 10 kuna. Zatim bi se smanjio iznos redovne dionice ispod zakonski propisanog minimuma na 0,20 kuna, koja bi se potom spojila u odnos 50:1, pa bi nominalna vrijednost nove dionice bila 10 kuna.

Idući korak je povećanje temeljnog kapitala unošenjem 101 milijun kuna koje od tvrtke potražuje država koje bi se provelo uz isključenje prava prvenstva ostalih dioničara pri upisu novih dionica. Korištenje iznimke od obveze objave ponude za preuzimanje odobrila je i Hanfa. Zatim slijedi smanjenje temeljnog kapitala, radi pokrića gubitaka spajanjem dvije dionice u jednu, te novo povećanje temeljnog kapitala, ulaganjem DD Acquisitiona u novcu i pravima ukupno 227 milijuna kuna.

Prošla godina bila je iznimno teška. Ostvaren je pad konsolidiranog prihoda od čak 26 posto, što se opravdava smanjenom realizacijom. Pandemija uzrokovana koronom  i kriza zbog rata u Ukrajini u znatnoj se mjeri prevalila na poslovanje grupacije.

- Prema nekim podacima koje kolaju u branši, Ukrajina i Rusija zajedno proizvedu više od pedeset posto ukupne svjetske količine ingota, osnovnog željeza razno-razne kvalitete u rudimentarnom obliku za daljnju obradu. Problem je očit jer ukrajinski čeličane stoje, a iz ruskih se ne smije uvoziti.

Poremetili su se lanci opskrbe, ostalo je malo pouzdanih firmi od kojih možete kupiti kvalitetnu robi, čelika i drugih metala nema dovoljno na tržištu. Primjerice, u cijeloj Europi sedam tvornica proizvodi blok kotače za vagone od kojih tri u Rusiji i Ukrajini. Tvornica koje proizvodi kompletne kolne slogove s kotačima firme koja ih zbog rata ne radi stala je s proizvodnjom pa ih moramo tražiti druge dobavljače. Situacija je iznimno teška, svaki dan se sastajemo i tražimo rješenja. Za sada ide, nadam se da će tako i ostati– objašnjava predsjednik Uprave Đuro Đaković grupe Hrvoje Kekez.

I na kraju, kakvi su srednjoročni, a kakvi dugoročni planovi?

- Iskustva su takva da se nakon preuzimanja firme stabiliziraju, povećaju iskoristivost i produktivnost i da su ljudi motiviraniji. Nema razloga da tako ne bude i s nama. Mislim da će naša specijalna vozila biti prepoznata u Europi i da ćemo biti priznati kao veliki proizvođač vagona. Primjerice, prije par tjedana tvrtka Đuro Đaković Specijalna vozila ugovorila je sa švicarskim naručiteljem proizvodnju i isporuku teretnih vagona Shimmns u vrijednosti 83 milijuna kuna.

Ovaj posao potvrđuje našu izvoznu orijentaciju što se tiče specijalnih vozila. Očekujemo i nove investicije u dotrajali strojni park – ističe Kekez

► Kompletnu reportažu o poslovnoj sceni Brodsko-posavske županije možete pročitati u digitalnom i triskanom izdanju Lidera.

U ponedjeljak: Na čemu Vindijin slavonski Vindon bazira rast

26. travanj 2024 02:00