Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Saznali smo koliko je ovog ljeta koštalo najskuplje noćenje u mobilnoj kućici na Jadranu

15. Studeni 2023.

Tko misli investirati u kamping u narednom periodu, trebao bi znati da je budućnost ovog biznisa ne više toliko u mobilnim kućicama, nego u premium parcelama, da će ljetna sezona biti sve zahtjevnija, a sezona poslovanja sve dulja, i da je čini se odzvonilo glampingu, segmentu kojem se pred nekoliko godina proricala zlatna budućnost. Također, treba imati na umu da je rast cijena usluga ove godine dostigao plafon i da će se za daljnja poskupljenja trebati puno ulagati u premium uslugu.

Investitori u Hrvatskoj možda bi trebali imati na umu i da će s krajem godine vjerojatno na snagu nova uredba o koncesijama turističkog zemljišta, koja se već godinama čeka. Ujedno, oni koji se nadaju poreznim olakšicama za ulaganja, trebaju znati da će ovlasti za provedbu Zakona o poticanju ulaganja u turizmu ubuduće imati Ministarstvo turizma, temeljem Zakona o turizmu koji je trenutno u prvom čitanju u Saboru.

O svemu tome razgovara se danas i sutra na Kongresu kampinga koji se u organizaciji Kamping udruge Hrvatske održava u Vodicama, u godini u kojoj su se fizički rezultati vratili ili nadmašili brojke prije pandemije, a cijene usluga bile nikad više, što zbog inflacije, što zbog lanjskog optimizma.

image
foto Marija Crnjak

Inače, hrvatski kampovi trenutačno mogu primiti oko 255 tisuća osoba u 800-tinjak kampova, gdje ima ukupno oko 84,3 tisuće parcela te oko 15 tisuća mobilnih kućica, što je 17 posto. U periodu od početka godine do 5. studenoga 2023. kampovi su ostvarili gotovo 21,5 milijuna noćenja, što je porast broja u odnosu na lani.

Prosječna cijena noćenja 130 eura

Sandra Janković s Fakulteta za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu (FTMU) istaknula je kako se hrvatski kamping po rezultatima ne razlikuje od konkurenata na Mediteranu.

– Kako su pokazali prvi podaci benchmarka kampinga u prvih devet mjeseci, od travnja do kraja rujna iskorištenost u mobilnim kućicama bila je 49 posto, a parcela 44 posto, a najveća popunjenost mobilki od 60 posto je u Istri. Hrvatski kampovi su napravili velik iskorak u kvaliteti u zadnjih 10 godina, čemu svjedoči visok ADR (prosječna dnevna cijena). Ove je godine prosječna cijena noćenja u mobilnim kućicama, a tu računamo i period van sezone, bila 130 eura, a parcele 40 eura, s tim da je maksimalna cijena noćenja u mobilki od 373 eura zabilježena u Istri, što je puno više od najskupljeg noćenja u hotelu od 4 zvjezdice.

Tako je u ovoj godini porastao i prihod po jedinici, koji kontinuirano raste. - Od 2015. godine, otkad pratimo, godišnji prihod po mobilnoj kućici porastao s osam tisuća na 17 tisuća eura, a parcele s 2300 eura na 4300 eura u ovoj godini – otkrila je Janković.

Da cijene ne mogu ići više gore ako se ne uloži u dizanje kvalitete poručio je danas sektoru Veljko Ostojić, direktor Hrvatske udruge turizma, koji smatra da se iduća sezona mora odraditi uz poseban oprez uvažavajući gospodarske prilike u zemljama iz kojih nam dolaze gosti, primjerice Njemačkoj.

Ward Wijngaert iz kamping grupacije Yelloh! Village također smara da su cijene usluga u kampovima ovog ljeta dosegle vrhunac na Mediteranu, pogotovo noćenja u mobilnim kućicama.

Glamping više nije zanimljiv ulagačima

Pa iako nose veći prihod, mobilke su veći trošak, a još veću potrebu ulaganja u ovaj segment investitori mogu očekivati u budućnosti. Zato predviđa da će ubuduće u kampovima u Europi rasti broj parcela na račun mobilki.

– Mobilne kućice postaju sve skuplje zbog cijena gradnje, održivih rješenja koja su skuplja, činjenice da se kroz 10 godina moraju zamijeniti ili obnoviti, i povrat ulaganja je sve manji. S druge strane, u mobilkama se odmaraju najviše obitelji s djecom, koja dolaze u visokoj sezoni, dok nam van sezone dolaze seniori s vlastitim kamperima, a njima trebaju parcele. Ako želimo širiti sezonu, to je odgovor.

Također, zbog velikih vrućina destinacije na Mediteranu imat će problem u privlačenju gostiju u ljetnim mjesecima. Također, glamping o kojem se tako puno pričalo pred nekoliko godina zbog klimatskih promjena više uopće neće biti zanimljiv ulagačima. Naime, luksuzni šatori, a u suštini to jest glamping, ne samo da nemaju nikakvu izolaciju za grijanje i hlađenje, nego su i osjetljivi na oluje koje su sve češća pojava – kaže Wijngaert, koji je za Lider otkrio da Yelloh! Village traži prilike za ulaganje u kamping u Hrvatskoj.

Target su im nezavisni kampovi i već pregovaraju s nekolicinom. Inače, zasad posluju na tržištu Španjolske i Francuske, a upravo zbog klimatskih promjena imaju velikih problema s kampovima u Španjolskoj, koje vlasti žele zatvoriti jer često poplavljuju. Investitori smatraju da je to jako rigidan pristup i zagovaraju prilagodbu klimatskim promjenama umjesto zatvaranja.

21. studeni 2024 11:31