Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Signali stabilizacije kanala HoReCa: Usfali li čistih ručnika, barem će biti jeftinijih jaja

01. Travanj 2024.

Državni zavod za statistiku i službeno je potvrdio prijašnje procjene koje su govorile da je prošla godina u hrvatskom turizmu bila iznimno uspješna. Podaci govore da je u 2023. u komercijalnim smještajnim objektima ostvareno 19,5 milijuna dolazaka i 92,4 milijuna noćenja turista, što je za 9,7 posto više dolazaka turista i za 2,6 posto više njihovih noćenja u odnosu na 2022. godinu. U odnosu na rekordnu turističku godinu 2019., bilo je za 0,4 posto manje dolazaka, ali za 1,2 posto više noćenja turista. Iznimno dobri fizički i financijski rezultati turističkog sektora ostvareni u prošloj godini dali su vjetar u leđa očekivanjima da bi ova godina mogla biti još bolja.

Prema još uvijek privremenoj procjeni, prihodi od turizma lani bili su veći od 14 milijardi eura. Za rashode turističkih kompanija procjena nema, ali dobro se zna da su im troškovi lani, uslijed inflatornih, geopolitičkih i drugih pritisaka, izrazito rasli, posebice u nabavi hrane i drugih proizvoda, a o troškovima radne snage da se i ne govori. Nemogućnost realnog sagledavanja i planiranja troškova nabave robe i usluga stoga je ostao ključan rizik uspješnosti poslovanja i za ovu godinu.

Turističke kompanije koje kotiraju na Zagrebačkoj burzi, što ih obvezuje na objavljivanje financijskih izvještaja o poslovanju u prošloj godini, redom izvješćuju o dvoznamenkastom rastu poslovnih prihoda u 2023. godini, ali i o utjecaju velikog rasta materijalnih troškova (hrana, piće, sitan inventar, sredstva za čišćenje, materijal za održavanje i drugo) na konačan poslovni rezultat.

Dobra vijest

Međutim, imamo dobre vijesti za sve direktore nabave u turizmu: prema prvoj procjeni Državnog zavoda za statistiku, potrošačke cijene hrane i pića u veljači ove godine bile su 0,4 posto niže nego u siječnju. Na godišnjoj razini potrošačke cijene hrane i pića još uvijek su 5,5 posto veće nego u veljači prošle godine, ali čini se da će, barem kad je riječ o ulaznim cijenama najvećega materijalnog troška u turističkom poslovanju, planiranje u ovoj godini ipak biti nešto manje neizvjesno nego što je bilo u protekle dvije godine.

– Unatrag godinu dana primjećujemo stabilizaciju tržišta, posebice kada je u pitanju kretanje cijena, što svima u lancu uvelike olakšava poslovanje. Vjerujemo da će tržište i u ovoj godini ostati stabilno te kao i naši kupci imamo pozitivna očekivanja od nadolazeće sezone, koja je ujedno i vrhunac našega cjelogodišnjeg poslovanja – kažu u Velpru, koji je sa svojih dvanaest veleprodajnih centara i tri HoReCa prodavaonice diljem Hrvatske najveći veletrgovac na domaćem tržištu, dodajući da se kao odgovoran partner svojim kupcima uvijek trude osigurati najbolju vrijednost za novac te kvalitetno odgovoriti na njihove potrebe uvođenja najnovijih tržišnih trendova.

Osim o politici cijena, duž kanala HoReCa mora se voditi računa i o politici ESG-a. Održivost je postala jedna od glavnih tema u pregovaranju i dogovaranju artikala

Iako je početak turističke predsezone praktički pred vratima i većina će hotelijera svoje sezonske objekte otvoriti sredinom ovog mjeseca kako bi spremno dočekali goste koji će za odmor iskoristiti uskrsne praznike, proces pregovora između hotelijera i njihovih dobavljača za ovu godinu još nije gotov. Štoviše, iz više smo hotelskih kuća dobili informaciju da nam ne mogu reći ništa konkretno o tome kako pregovori teku, ima li kakvih promjena u odnosu na prošlu godinu, jesu li u dobavnim lancima sve karike na broju ili ima kakvih problema. Uglavnom kažu da će se situacija razbistriti tek sredinom travnja.

Promjene i nestabilnost

Ipak, nekoliko simptomatičnih informacija dobili smo od Arena Hospitality Groupa, koji u redovnom nabavnom lancu ima oko 200 stalnih dobavljača s kojima surađuje služba nabave.

– Kompanija u nabavnom lancu nije zabilježila većih problema u smislu kašnjenja s isporukama i dobavljivosti artikala. Veći izazov predstavljale su konstantne promjene i nestabilnost cijena, što je rezultiralo velikim operativnim opterećenjem, kao i nemogućnost realnog planiranja troškova. Prošlih godina, a uslijed mnogobrojnih promjena na globalnoj razini (COVID-19, rat u Ukrajini, energetska kriza), cijene su konstantno rasle. Tako smo lani najveće poskupljenje zabilježili u segmentu svježeg voća i povrća. Međutim, već smo ove godine počeli osjećati stabilizaciju i smanjenje cijena nekih prehrambenih artikala, pritom uzimajući u obzir konstantnu promjenjivost tržišta i klimatskih promjena u zemljama iz kojih uvozimo, što se najviše odnosi na Španjolsku i Italiju – navode u Arena Hospitality Groupu.

Ta je kompanija trenutačno tek u fazi analiza ponuda svojih dobavljača, ugovori za ovu godinu još nisu finalizirani, ali u kompaniji misle da neće biti većih promjena kad su u pitanju rabati, što je u normalna vremena, prije padnemije i inflacije, uvijek bila ključna točka prijepora između dobavljača i kupca.

Pregovori između hotelijera i njihovih dobavljača za ovu godinu još nisu završili. Hotelijeri uglavnom kažu da će se situacija razbistiriti tek sredinom travnja

U protekle dvije godine fokus pregovora bio je na količinama, odnosno na inzistiranju kupaca da im dobavljač osigura tražene količine, što je za sve dobavljače bio golem izazov s obzirom na poremećene tijekove opskrbe uzrokovane ratom u Ukrajini. U takvoj situaciji najcjenjeniji su bili dobavljači koji su to uspjeli prevladati.

– Zajedničkim planiranjem s našim dobavljačima i partnerima te naprednim upravljanjem zalihama i količinama našim smo kupcima uspjeli osigurati dostatne količine robe za njihove potrebe usprkos tržišnim izazovima s kojima smo, kao i ostali poslovni subjekti, bili suočeni posljednjih godina – pohvalili su nam se u Velpru.

Bez fiksnih cijena

U uvjetima visokog rasta inflacije o cijenama se gotovo i nije pregovaralo. S obzirom na to da je bilo nemoguće dogovoriti fiksne cijene za cijelu godinu, u pravilu su u godišnjim ugovorima bili definirani rokovi u kojima je dobavljač dužan obavijestiti kupca o planiranom povećanju cijena te nakon koliko će vremena te cijene stupiti na snagu. U vremenima prije inflacije kupci su nerijetko raskidali ugovor s dobavljačem kad bi povisio cijenu, ali u zadnje dvije godine to se prestalo događati, a i godišnji ugovori su u vezi s tim preformulirani.

– Kompanija s dobavljačima sklapa ugovore prema fiksnim cijenama za cijelu godinu, s iznimkom burzovne robe kao što su, primjerice, voće i povrće, ali dobavljači imaju pravo na promjenu cijene uslijed raznih utjecaja: povećanja njihovih ulaznih cijena, raznih kriza, inflacije. S druge strane, Arena Hospitality Group se kao kupac ne obvezuje na kupnju svih količina iz natječajne dokumentacije. Dobavljač ima pravo promijeniti cijenu, a Grupa zadržava pravo prihvatiti ili nastaviti kupovati tu robu od drugog dobavljača po povoljnijoj cijeni – doznajemo pravila kojih se u definiranju ugovora s dobavljačima drži Arena Hospitality Group.

Poučak iz svježih jaja

Visok rast ulaznih materijalnih troškova poslovanja, praćen manjkom radne snage, a posljedično i znatnim rastom plaća i nadnica u turizmu, u protekle je dvije godine nužno rezultirao i visokim rastom cijena turističkih usluga. Pitanje je li Hrvatska, kao destinacija, pretjerala s rastom cijena postavljalo se još prošle godine. Pokazalo se da rast cijena ugostiteljskih usluga i smještaja lani nije rezultirao smanjenim dolaskom gostiju, ali imajući na umu da je recesija u Europi, s naglaskom na naša glavna emitivna tržišta, poput Njemačke, još uvijek ozbiljna prijetnja za rezultate hrvatskog turizma u ovoj godini, primjećuje se da hotelijeri i ugostitelji vrlo oprezno formuliraju svoje cijene za ovu sezonu. Drugim riječima, nitko tko nije znatno podigao kvalitetu svoje usluge ne želi ugroziti svoje ovogodišnje poslovanje pretjeranim poskupljenjem. Ipak, to ponajprije ovisi o cijenama ulaznih troškova. Stoga se u ovogodišnjim pregovorima s dobavljačima fokus opet vraća na pitanje ponuđenih cijena. Pa, kakva je trenutačna situacija?

– Arena Hospitality Group u završnoj je fazi prikupljanja ponuda s natječajne dokumentacije za 2024., nakon čega počinje izrada analize cijena. U ovom trenutku teško je komentirati postotke povećanja ili smanjenja. Ipak, već sada je vidljivo da su se cijene hrane zadržale na prošlogodišnjoj razini. Na tržištu ima i viših ponuda nego što je bilo lani, ali isto tako ima i nižih. Tako se, primjerice, mogu izdvojiti svježa jaja, za koja smo dobili nižu cijenu nego lani, a što je za nas ujedno po potrošnji artikl broj jedan. Vjerujemo da je razlog smanjenja cijene svježih jaja stabilizacija cijena žitarica – otkrivaju u Arena Hospitality Groupu.

Rizici s mora

No ovisnost o globalnim kretanjima i dalje je vrlo visoka. Nasuprot stabilizaciji cijena poljoprivednih sirovina na svjetskim burzama, što daje nadu da će se zaustaviti daljnji rast cijena hrane, ratna zbivanja na Bliskom istoku, koja su proširena i na područje Crvenog mora, otežavaju slobodan protok robe iz Azije u Europu, brodari su prisiljeni pronalaziti zaobilazne, duže rute i tako ponovno rastu cijene robe bez koje se u turizmu ne može.

Hotelijeri i ugostitelji vrlo oprezno formuliraju svoje cijene za ovu sezonu. Nitko tko nije znatno podignuo kvalitetu svoje usluge ne želi ugroziti ovogodišnje poslovanje pretjeranim poskupljenjem

Kad su u pitanju rizici nabave u ovoj godini, Arena Hospitality Group izdvaja problem prolaska brodova kroz Sueski kanal, odnosno pucanja nabavnog lanca za proizvode iz Kine i Indije: ručnike, posteljinu, hotelske papuče i tome slično. Osim što toj robi raste cijene, produljeni su joj i rokovi isporuke. Napokon, u pregovorima između dobavljača i kupaca pojavila se i jedna posve nova tema.

– Važno je napomenuti i da osim politike cijena moramo voditi računa i o ESG politici kompanije. Održivost je postala jedna od glavnih tema prilikom pregovaranja i dogovaranja artikala – doznajemo od Arena Hospitality Groupa.

22. studeni 2024 06:27