Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Više od pada rezervacija, hrvatske rent a car tvrtke brine nedostatak novih vozila i problemi s narudžbama

21. Ožujak 2022.
Pojedina nova vozila s uobičajenom opremnom se mogu dobiti u roku od 10 dana, a neka se čeka i preko godinu dana, a sa ratom u Ukrajini sve bi se moglo dodatno zakomplicirati

Hrvatske tvrtke koje se bave iznajmljivanjem vozila zasad tek na blagom padu rezervacija osjećaju posljedice ratnog sukoba u Ukrajini, a puno je veći problem nedostatak novih vozila na tržištu i problemi s narudžbama. Kako kaže Daniel Drenški iz Auto Benussija, pad broja rezervacija osjeti se od prvog dana rata. U odnosu na prošle mjesece, pad iznosi oko 20 posto, a promijenile su se i stope ranih rezervacija. Početkom godine vozila su se rezervirala i po četiri mjeseca unaprijed, a ti trendovi su stali, istaknuo je Drenški.

- Uspoređujući se sa trendom iz 2021., svakako je u 2022. godini puno više upita i najava nego u isto vrijeme prošle godine – kaže Drenški.

Anton Krivak, predsjednik Uprave i CEO Sixta Hrvatska, rekao je za Lider da je booking za ovu godinu je bio odličan, a neke su se poslovnice približile rezultatima iz 2019., godina je izgledala obećavajuće, no dogodio se rat.

- Početak rata u Ukrajini počeo se osjećati na rezervacijama otprilike tjedan dana nakon početka rata i za sada je smanjenje oko 30 posto, što za našu industriju i nije tako veliko smanjenje obzirom da do početka sezone još ima dosta vremena. S pojavom pandemije, rezervacije uglavnom dolaze oko 30 - 45 dana prije samog dolaska našeg kupca, tako da ima dosta vremena da se situacija promijeni na bolje – rekao je Krivak.

Boljke konkurencije potvrđuje i Borko Ribić, operativni direktor u Carwizu, koji kaže da se problemi ne vežu samo za pad rezervacija, koje se itekako osjeća pogotovo kad su dugoročne rezervacije u pitanju, već i za isporuku vozila.

- Nestašica čipova i sirovina dovela je do problema u proizvodnji vozila što posljedično utječe i na nas. Datum isporuke ovisi o tržištu te o modelu vozila o kojoj govorimo, danas se najviše traže manja vozila ili vozila za prijevoz više putnika, a njih najviše i fali. No, Carwiz Hrvatska će se pobrinuto da za ovu sezonu imaju dovoljan broj vozila u svim kategorijama – odgovorili su iz te kompanije.

Krivak također navodi kako rent a car industrija vozila naručuje barem šest do osan mjeseci prije same isporuke, vjerovalo se sve donedavna da će sva naručena vozila stići u naručenim količinama na vrijeme.

- Nažalost uvoznici novih automobila nisu mogli potvrditi ni količine ni datume isporuke jer im tvornice automobila nikako nisu prihvaćale narudžbe niti potvrđivale datume isporuke. Poslovanje u ovakvim uvjetima je izuzeto otežano jer se ne zna kada će, koliko i kakvih vozila stići, a rezervacije unatoč svemu ipak dolaze, pa treba biti oprezan koje se rezervacije potvrđuju. Mi kao vodeća tvrtka u rent a car industriji u RH i jedna od najboljih u svijetu si ne smijemo dozvoliti prigovore stranaka – rekao je Krivak koji navodi i to da je čuo da su rent a car tvrtke na zadnjem mjestu za isporuku vozila, jer prvo se isporučuju vozila za fizičke osobe, pa manje flote i tek onda za vozila za iznajmljivanje.

Drenški iz Auto Benussija kaže da je produljenje isporuka i poništenje narudžbi za rent a car industriju gotovo svakodnevica.

- Rokovi isporuke su već sada preko 360 dana i neka smo već vozila naručili za sezonu 2023., što nikada nije bio slučaj. Da ne kažemo da smo neka vozila naručili sredinom 2021. i još nemaju čvrstog roka isporuke u 2022. godini. Rokovi isporuka ovise naravno o činjenici kada su određena vozila naručena, koja je oprema vozila, odnosno sve ovisi i o strategiji principala i prednostima određenih tržišta u odnosu na Hrvatsku. Ne bi komentirao brand po brand ni njihovu politiku rokova isporuke, ali je činjenica da će i ove godine nedostajati vozila na rent a car tržištu – smatra Drenški.

Premda Ivan Zubak, predsjednik Uprave Zubak Grupe ističe kako njihov rent a car biznis u ovom trenutku ne osjeća posljedice rata, ističe kako se dio automobilskih komponenti za vozila čije brendove zastupaju proizvodi u Ukrajini i to će zasigurno utjecati na rokove isporuka vozila u budućnosti, no još je prerano za govoriti precizno koliko.

- Nemaju sve marke niti pojedini modeli iste rokove isporuka. Čak i isti modeli s različitim motorima i različitom opremom mogu imati razlike u rokovima isporuke i po nekoliko mjeseci. Stoga ne treba uzimati sve što se čuje zdravo za gotovo već treba provjeriti za svaki konkretan upit točan rok isporuke. Jer netko tko je naručio određeno vozilo može reći da se taj tip vozila čeka osam mjeseci, a da se možda makne jedna stavka dodatne opreme s tog vozila koja nekome drugome nije bitna, rok isporuke može biti nekoliko mjeseci kraći. Mi danas imamo slučajeve gdje pojedina vozila dolaze za 3-4 mjeseca od narudžbe dok se neka čekaju i po 12 mjeseci. Najtraženije vozilo je Škoda Octavia. Mi srećom smo na vrijeme prepoznali probleme i u mjeri u kojoj je bilo moguće smo opskrbili svoje lagere kako bismo kupcima olakšali trenutnu situaciju – ističe Zubak.

U Renaultu tako ističu kako, što se njihovih vozila tiče, bez obzira tko vozila naručuje, vrijeme čekanja najviše ovisi o tome što kupac želi. Odluči li se kupac za kupnju neke od uobičajenih verzija na modelima kao što su Renault Clio ili Renault Captur, ili na Dacia Sandero ili Dacia Duster, u tom slučaju velika je vjerojatnost da će auto dobiti gotovo odmah ili u roku od 10 dana jer je auto u dolasku.

- No, odluči li se za neku verziju ili opremu koju nemamo na zalihi pa auto konfiguriran po njegovoj želji stavljamo u proizvodnju, tada mora biti spreman na čekanje od 4 do 6 mjeseci u obje naše marke, Renault i Dacia – zaključuju iz te tvrtke.

22. studeni 2024 12:43