Iz Cemexovih tvornica cementa i s terminala prosječno radnim danom izađe 150 šlepera s tim neizostavnim građevinskim materijalom. Cement se prevozi i s tvorničkih obala gdje ga je u 2021. godini pretovareno ukupno 900 tisuća tona. Putovanje cementa iz tvornica u okolici Splita do gradilišta na raznim hrvatskim i inozemnim adresama tradicija je duga više od 150 godina. Naime, početak proizvodnje cementa u Dalmaciji smješta se u 1865. godinu i u pogon koji je bio na mjestu današnje zapadne obale u Splitu, kod hotela Marjan. Tehnikom brzog premotavanja iz sadašnjosti u prošlost pa nazad teleportiramo se u Kaštel Sućurac gdje se sastajemo s Velimirom Vilovićem, direktorom Cemexa Hrvatska koji će svoju poziciju 1. travnja ustupiti novom predsjedniku Uprave Alenu Voloderu.
Vilović je na čelu tvrtke pet godina, a u Cemexu Hrvatska je proveo 23 godine. Vezanost uz to mjesto posebno dolazi do izražaja kada nam s ponosom pruža monografiju izdanu 1965. za prvih sto godina cementare gdje se može pročitati kako je od 1925. do 1964. iz nje izvezeno više od 10 milijuna tona cementa u države na svim kontinentima, osim Australije i Antarktike.
Najznačajniji infrastrukturni projekt za koji Cemex Hrvatska trenutno dobavlja cement je Pelješki most, odnosno u ovom trenutku to su njegove pristupne ceste. – Isporuka cementa za Pelješki most, iako je on u javnosti percipiran kao najznačajnijih infrastrukturni projekt u Hrvatskoj, ne predstavlja značajan udjel u ukupnoj otpremi CEMEX-ovog cementa. Naime, u dvogodišnjem razdoblju, koliko su trajali betonski radovi, isporuke cementa za most čine tek 1,3 posto naše ukupne otpreme – govori Vilović te nabraja kako se njihov beton koristi u izgradnji kampusa tvrtke Rimac, u sanaciji građevina pogođenih potresom poput zgrade HGK u Zagrebu, za izradu šetnica, parkova, kampova i drugih projekata usmjerenih na podizanje turističke ponude. Dodaje da količine isporuke stalno rastu te da u srpnju prošle godine, zamiješavši ukupno 13.725 kubika betona, oborili mjesečni rekord svih vremena u količini proizvedenog betona u Zagrebu. – Slikovito, to je više od 1.800 kamiona miješalica u jednom mjesecu – pokušava nam približiti o kolikoj je količini riječ Vilović.
Doznajemo da je u prošloj godini Cemex Hrvatska ostvario zacrtane planove. Budući da je tvrtka listana na njujorškoj burzi, detaljniji komentar o rezultatima trenutačno ne možemo dobiti, ali to nas ne priječi da pričamo o budućnosti. U sljedećoj godini iz ove tvrtke očekuju umjereni rast gospodarske aktivnosti na ključnim lokalnim tržištima, što znači i rast i u građevinskom sektoru, a time i veću potražnju za cementom i betonom. Planiraju nastaviti širiti ponudu niskougljičnih proizvoda, a konačni rezultat poslovanja u ovoj godini odredit će to koliko će se uspješno prilagoditi inflatornim pritiscima kao i sve zahtjevnijem upravljanju dobavom ključnih sirovina i materijala.
- Mislim da je u ovoj godini za većinu industrija ključno upravljanje s troškovima inflacije, kao i izlaženje na kraj s poremećajima u dobavnim lancima. Mi to ne osjećamo toliko što se tiče sirovina, koliko što se tiče rezervnih dijelova. Tu je potrebno planiranje, duži rokovi, sigurnosne zalihe za ključne rezervne dijelove. U našem slučaju to je posebno značajno jer ulazimo u investicijski ciklus u kojem će i naša ulaganja u dugotrajnu imovinu biti značajnija nego u prethodnim godinama – ističe Vilović.
Cemex Hrvatska prošle je godine pokrenuo novi investicijski ciklus koji će trajati dvije godine. Primarni fokus tih ulaganja je energetska učinkovitost i smanjenje ugljičnih emisija. U srpnju prošle godine odobreno im je sufinanciranje iz EU fondova za projekt povećanja energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije u pogonu Sv. Juraj. Riječ je o investiciji od 20 milijuna kuna od kojih će polovinu pokriti europska sredstva. Projekt bi trebao biti gotov do sredine 2023. Direktor Cemexa Hrvatska pohvalio se i kako su prošle godine u suradnji s Gradom Kaštela otvorili novo reciklažno dvorište za zbrinjavanje građevnog otpada, prvo takvo u Splitsko-dalmatinskoj županiji. Pitanje dekarbonizacije i zaštite okoliša je kompanijski neprikosnoveni prioritet. – Naša je globalna strategija do 2050. godine ponuditi beton proizveden s neto nultom ugljičnom emisijom, a već sada nudimo niskougljične građevinske materijale. I u Pelješki most su od tri ugrađena tipa cementa dva proizvedena uz smanjene emisije CO2 – navodi Vilović.
Iako bezrezervno podržavaju dekarbonizaciju, iskreno kažu da ih CO2 regulative i troškovi dovode u situaciju da su njihovi proizvodi nekonkurentni za izvoz izvan granica EU. Očekuju stoga s nestrpljenjem da EU implementira CBAM mehanizam (eng. Carbon Border Adjustment Mechanism) kojim bi zaštitila proizvodnju cementa u zemljama članicama. Europska unija je izložena uvozu, osobito na svojim rubnim područjima. Vilović navodi primjer Rumunjske u kojoj je, kako kaže, uvoz cementa u proteklih pet godina upeterostručen. Hrvatsko tržište je isto poprilično otvoreno što se tiče cementa, najviše se uvozi iz Turske. Što se pak izvoza tiče, u ovoj je godini predviđeno da se proizvodi Cemexa Hrvatska uz BiH, Crnu Goru i regiju izvoze još samo u Italiju.
Tvrtka u Hrvatskoj zapošljava 482 ljudi i za razliku od mnogih sugovornika diljem Hrvatske, Vilović kaže da nemaju nikakvih problema s pronalaženjem radne snage. – Krajem veljače potpisali smo novi kolektivni ugovor s Nezavisnim sindikatom Dalmacijacementa. Imamo dugu tradiciju kvalitetnog socijalnog dijaloga s našim radnicima. Naš je prioritet da budemo prvi izbor kao poslodavac, praktično iskustvo pokazuje da to i jesmo jer imamo vrlo stabilnu bazu zaposlenika. Nemamo problema kao mnogi drugi u nalaženju kvalitetnih kadrova i vjerujemo da je to stoga što smo za naše radnike izgradili ambijent u kojem se ne radi samo za plaću nego oni imaju osjećaj sigurnosti, pripadnosti i zadovoljstva - zaključuje Vilović.
Sutra: Solinski Centaurus: Imamo sve više upita od najboljih restorana, uključujući Michelinove
{embed_digitalno_izdanje}{/embed_digitalno_izdanje}