Iako je Unicef uklonio ‘teaser‘ plakate s porukom ‘Samo slabići dobiju depresiju‘, struka se obratila javnosti i obrazložila zašto ovakva komunikacija ne funkcionira
Iako je Unicef imao najbolju namjeru te s outdoor kampanjom podići svijest o mentalnom zdravlju, zbog reakcija javnosti, plakati na kojima se nalazila poruka 'Samo slabići dobiju depresiju' su uklonjeni. Iako je dio publike pozdravio inicijativu, dio se zgrozio zbog nemušto izvedenog tizera koji bi možda funkcionirao u kampanji za neki potrošački proizvod, ali ne i za tako važnu temu – borbu protiv depresije.
Naime, Unicef je postavljenim 'skandaloznim' plakatima želio privući pozornost i poslati poruku da je vrijeme da se sruše neki mitovi o depresiji, ali su igrali na kartu ironije i stereotipa, jer, valjda, samo nepismeni i neobrazovani misle da se depresija događa samo slabićima.
Međutim, budući da je poruka nejasna, a i, generalno, ironična tizer kampanja, u ovom kontekstu, prilično sklizak teren, prijetila je realna opasnost da se ljudi koji pate od depresije dodatno stigmatiziraju i/ili da im se pojača osjećaj neshvaćenosti. Unicef je napravio pametan potez što je kampanju uklonio, a iako spornih plakata više nema, predstavnici psihološke struke obratili su se javnosti i dodatno obrazložili zašto ovakav način komuniciranja ne funkcionira.
Poruka psihologa
Naime, na stranicama Odsjeka za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, sinoć je objavljena izjava koju su u ime struke potpisali pročelnik Odsjeka za psihologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu Damir Ljubotina, predsjednik Hrvatske psihološke komore Dejvid Zombori te predsjednik Hrvatskog psihološkog društva Josip Lopižić.
Kako navode u objavi, iako je ideja bila skrenuti pažnju na probleme mentalnog zdravlja i depresije, objavljivanje ovakvog sadržaja bez konteksta može potencijalno izazvati nepredviđene negativne efekte.
– Objavljivanje ovako osjetljivog sadržaja smatramo neprimjerenim i etički upitnim jer se njime može izazvati veća šteta od potencijalne koristi. Većina reakcija javnosti pokazuje da ovakav oblik oglašavanja nije prikladan, neovisno o cilju. Ranjive skupine ovakve poruke mogu razumjeti na pogrešan način, a upitno je bi li konačna ciljana poruka stigla do svih osoba koje su bile izložene početnom sadržaju plakata. Značajan broj ljudi u nekom trenutku svog života susreće se s teškoćama i kriznim situacijama te osjeća potrebu za stručnom i ljudskom pomoći i podrškom. Senzibiliziranost društva na njihove probleme, stanja i potrebe može im u teškim situacijama pružiti perspektivu i snagu za njihovo prevladavanje – stoji u izjavi.
Psiholozi su dodali i da se o mentalnom zdravlju svakako treba govoriti, ali na primjeren način te uz konzultaciju sa stručnjacima koji rade s ranjivim skupinama.
– Iznimno je važno da o mentalnom zdravlju govorimo jasno, ohrabrujuće i otvoreno, iz pozicije empatije, te da podržavamo one kampanje koje to i adekvatno komuniciraju. I ovim putem pozivamo sve kreatore zdravstvene politike da osiguraju sve institucionalne, financijske i kadrovske uvjete za pomoć svim osobama kojima je potrebna pomoć i podrška u području psihičkog zdravlja. Solidarnost, stručna i uzajamna podrška od velikog su značaja za psihičko zdravlje u vremenima u kojima živimo – zaključili su psiholozi.