Drugi najvredniji brend na svijetu Google (od njega je ‘jači‘ samo Apple) prošlog je tjedna iznenadio na stotine milijuna korisnika svojim novim logotipom.
Taj je potez samo šlag na tortu restrukturiranja čitave kompanije koja, umjesto Google, od početka kolovoza nosi ime Alphabet. Naime, njezini osnivači Larry Page i Sergey Brin u svom priopćenju za medije, a i ostale dionike, naveli su da su još prije 11 godina kazali da nikad neće biti konvencionalna kompanija te da će ulagati u područja IT-a koja su ponešto rizična, ali i uzbudljiva. Tu su tvrdnju dokazali kupnjom i plasmanom brendova poput Chromea, Androida, Google Mapsa ili YouTubea, koji danas imaju na milijarde korisnika. Zbog potonjeg, a i širenja biznisa, Page i Brin odlučili su Google, krovnu kompaniju, preimenovati u Alphabet, koji je, kako tvrde, svojevrsna ‘kolekcija brendova‘, pri čemu je Google njezin temeljni i najveći dio. Osnivanje Alphabeta, kao i redizajn Googleovog logotipa, većina medijske i stručne zajednice, kao i dioničara, s pohvalama je dočekala te protumačila kao najavu osvajanja novih tržišta, ali i prilagodbu modernom načinu poslovanja.
Platforma za inovacije To prvo u svom su priopćenju najavili i osnivači navodeći da se tijekom poslovanja Google (sada Alphabet) udaljio od internetskih proizvoda i usluga, odnosno počeo ulagati u tržišta nosive tehnologije, ali i zdravlja. Primjerice, ulažu u organizaciju Life Science, koja je posvećena istraživanjima vezanim uz zdravlje, a odnedavno i u plasman proizvoda kojima se kontrolira razina glukoze u krvi te u tvrtku Calico, koja se bavi biotehnologijom. Page i Brin smatraju da im osnivanje Alphabeta omogućava bolje upravljanje kompanijama u portfelju, jer se, kako se vidi, bave prilično raznovrsnim djelatnostima. ‘Stari‘ Google, ostvarivao je prihode od oko 70 milijardi dolara, a tržišna kapitalizacija procjenjuje mu se na 450 milijardi. Daljnji rast ili njegovo održavanje, procjenjuje CNBC, nemogući su bez velikih investicija ili, točnije, velikih rizika. No činjenica da je riječ o kompaniji koja posluje na burzi onemogućava preuzimanje rizika i, donekle, inovacije jer Uprava praktički mora svaku odluku opravdati svojim dioničarima. Osnivačima je očito jasno da su inovacije obrnuto proporcionalne s veličinom pa CNBC u tome vidi glavni razlog restrukturiranja Googlea i pretvaranje Alphabeta u kolekciju inovativnih kompanija. Svaka od njih ima svoje vodstvo koje može donositi i rizične poslovne odluke, posvetiti se inovacijama u punom smislu te riječi bez (pretjeranog) financijskog ograničenja (ograničava ih samo vlastito poslovanje). Pojednostavnjeno, Google (kao najveća kompanija u niski) generator je novca, a Alphabet rasta.
Novi logotip Kako je za CNBC naveo ekonomski stručnjak Peter Sims, Google je krenuo stopama Applea, Facebooka, Amazona i Ubera, platformi kojima osnovni biznis služi kao solidan temelj za izgradnju inovativnih poslovnih ekstenzija. U slučaju Alphabeta, Google je osnovni temelj, koji je prošlog tjedna također prošao kroz transformaciju. Prvi put nakon 16 godina izmijenili su karakterističan logotip te ga, kako tvrde, učinili jednostavnijim, simpatičnijim i više – ‘user friendly‘. I zaista, kako je lijepo naveo magazin Wired, Google se silno trudi korisnicima pokazati koliko je prijateljski raspoložen. Prema mišljenju novinara spomenutog magazina, sveprisutnost Googlea, činjenica da taj internetski gigant o vama zna više od vas samih postala je zastrašujuća. No kompanija ne želi da je se percipira kao sveznajući, svemoćni entitet već kao dobronamjernog vodiča po tom novom, virtualnom svijetu u kojem boravimo gotovo koliko i u stvarnom. I to je, smatraju, glavni razlog takvog redizajna logotipa koji su osmislili Googleovi dizajneri. Novi logo zadržao je prepoznatljive dijelove staroga (slijed boja), a novi font (sans serif) inspiriran je školskim materijalom (neke podsjeća na magnete za hladnjake u obliku slova). Google je također predstavio niz ‘podlogotipa‘ poput ikone G u ‘Googleovim‘ bojama, koja će označavati i aplikaciju na pametnim telefonima, te ikone mikrofona za glasovnu pretragu. Glavni i podlogotipi su, kako tvrde osnivači, ‘jednostavni, prijateljski nastrojeni i pristupačni‘. No što kažu korisnici i stručnjaci?
Korisnici žaluju Kritičar dizajna Steven Heller novinaru Wireda pohvalio je dizajn i to riječima da je to prvi redizajn korporativnog logotipa za koji, nakon dugo godina, može reći da je dobar. Naime, smatra da pojednostavnjivanje logotipa rezonira sa svijetom u kojem živimo ili, bolje rečeno, ulogom tehnologije da pojednostavi svijet u kojem živimo. Smatra da će s vremenom ikona G postati dovoljno prepoznatljiva da funkcionira kao samostalan logotip baš kao što je to i odgrižena jabuka brenda Apple. Osnivač Type Designa Jim Parkinson preferira stari, masivniji logotip jer ima karaktera, jaču osobnost, a Pauli Scher, partnerici u kompaniji Pentagram, kako navodi Wired, boje su važnije od fonta jer ih smatra dijelom Googleovog šarma. No ako je suditi prema komentarima po društvenim mrežama, korisnici (amateri u dizajnerskom biznisu) ne slažu se da je novi logotip prema nečemu bolji od prošlog. Naprotiv, novi smatraju djetinjastom verzijom staroga i ne mare za objašnjenja o jednostavnosti i praktičnosti. Taj bunt korisnika pokušali su objasniti i na portalu Big Think te ustvrdili da je iracionalan, pa tako i očekivan. Naime, većina od milijardi korisnika barem jednom na dan susreće se s logotipom Googlea i to posljednjih 16 godina. Nakon svake promjene ili, u ovom slučaju, gubitka nečega starog dolazi razdoblje koje se može podijeliti na žalovanje, smirivanje i analizu. Upravo zbog toga promjena logotipa, makar je riječ o zbilja bezazlenoj promjeni, izaziva ogorčenost iz iracionalnog dijela ljudskog uma. To potvrđuje da su dizajneri ili brendovski menadžeri uspjeli na neki način udahnuti život neživoj stvari, dati joj osobnost koja se ne percipira u stvarnom životu već u ljudskom umu, a ostavila je traga i na emocijama. U tom smislu, kad korisnici ‘odboluju‘ stari Google koji više nije, kako su ga opisivali, brend s jakim karakterom, počet će se prilagođavati njegovoj novoj, jednostavnijoj osobnosti. Dizajneri u Googleu nadaju se tom raspletu priče, a sve i da se korisnici ne ‘zaljube‘ u novi dizajn, na njega će se naviknuti. Google, odnosno Alphabet, i dalje je jedna od najmoćnijih kompanija na svijetu koja o korisnicima zna više od njih samih, što jest zastrašujuće ma koliko njegov logotip tvrdio drugačije.