Biznis i politika
StoryEditor

Mađarska i Srbija uključuju se s Turskom i Bugarskom u irački projekt Razvojni put

10. Studeni 2024.
Teretne luke planiraju se na iračkom Razvojnom putu

Dok se europski fokus nalazi na razvoju unutarnjih prometnih pravaca, prvenstveno kroz TEN-T mrežu, na istoku se polako, ali sigurno razvijaju nove linije s namjerom povezivanja Dalekog i Bliskog istoka s Europom.

Ovog tjedna u fokusu je Razvojni put, irački multimodalni projekt s ciljem otvaranja trgovinskog koridora od Basre do Turske, a potom i dalje do Europe, za čiji su razvoj zainteresirani i hrvatski susjedi. Kako je izvijestio poslovni portal Zawya koji prati zbivanja na Srednjem Istoku i Africi, irački ministar prometa Razak Muhibis potvrdio je da je Turska, zajedno s Bugarskom, Mađarskom i Srbijom formirala četveronacionalno vijeće s ciljem lakšeg povezivanja Razvojnog puta s Europom.

Prilikom ovogodišnjeg posjeta turskog predsjednika Recepa Tayyipa Erdogana Iraku potpisano je više bilateralnih memoranduma vezanih uz Razvojni put, a vijest Zawye o formiranju četveronacionalnog vijeća očito je daljnji korak u inicijativi za modernijim povezivanjem istoka s Europom preko Turske. Zasad se radi na izgradnji luke Al Fao, javljaju internacionalni mediji, pa je tako irački premijer Mohammed Shia al-Sudani nedavno otvorio pet novih dokova u toj luci.

Zapadni ulagači i geopolitički stratezi zasad su sumnjičavi prema Razvojnom putu, dijelom zato jer nedostaje sveobuhvatna studija izvedivosti, dijelom zbog složenosti cijelog projekta, a dijelom i zbog nepovjerenja u političku i financijsku stabilnost Iraka i njegove institucije. Stoga se potonja inicijativa Turske te objave o radovima u Luci sigurno obraćaju i takvim skepticima koji bi rado vidjeli snažniju institucionalizaciju projekta te ulazak financijski snažnijih partnera u projekt ili barem neke njegove dijelove.

Iz ureda premijera Iraka ranije ove godine je potvrđena mogućnost povezivanja Razvojnog puta s kineskom inicijativom Pojas i put, i to nakon njegovog sastanka s čelnikom CNPC-a, kineske nacionalne naftne kompanije. Procjenjuje se da je Razvojni put vrijedan 17 milijardi dolara, a osim gradnje luke Al Fao uključuje i proširenje željezničke i cestovne mreže.

10. studeni 2024 16:58