Krajem prošle godine Mazars je objavio godišnji C-suite barometar za koji je anketirano više od 800 rukovoditelja diljem svijeta. Istraživanje koje je provedeno je pokazalo da poslovni lideri ulažu novac, vrijeme i resurse u tri glavna područja: tehnologiju, održivost i ljude.
U smislu strateških prioriteta u narednih tri do pet godina, dva područja su se istaknula posebno u fokusu rukovoditelja: tehnologija i održivost. Digitalna transformacija i nove strategije održivosti tako su na vrhu popisa strateških prioriteta naših ispitanika. Dapače, planirana su povećana ulaganja u ta područja s ciljem osiguravanja konkurentnosti. Uz ove ključne teme, C-suite prepoznaje važnost i izazov privlačenja talenata. Ukupno 29 posto naših ispitanika izjasnilo se da planiraju definirati novu ili revidirati postojeću strategiju održivosti ove godine, što pitanje održivosti stavlja na sam vrh strateških prioriteta diljem svijeta odmah iza tehnologije s 32 posto. U Europi je nova ili revidirana strategija održivosti broj jedan strateški prioritet u sljedećih tri do pet godina. Čak 68 posto svih ispitanih rukovoditelja planira povećana ulaganja u inicijative održivosti.
Čak 65 posto ispitanih poduzeća već izvješćuje o održivosti dok dodatnih 25 posto planira krenuti ove godine. Europa ovdje malo zaostaje za Amerikom i Azijom. U Europi trenutno izvješćuje 59 posto poduzeća obuhvaćena istraživanjem, u usporedbi sa 70 posto poduzeća u Americi i Aziji. Kada govorimo o spremnosti za ESG izvješćivanje, tek trećina ispitanih poduzeća u Europi, točnije 36 posto se izjasnila da je potpuno spremna. Drugdje u svijetu postotak je negdje nešto veći, ali treba napomenuti da je u tim regijama regulativa ako postoji relativno lagana, dok se CSRD među svim regulativama ističe kao najznačajnija i najstroža.
Kao dva osnovna izazova u produciranju izvješća o održivosti istaknuta je kvaliteta podataka (37 posto) i praćenje podataka (28 posto). Što se tiče odgovornosti za izvještajne procese u organizaciji, gotovo trećina je navela Chief Sustainability Officera kao odgovornu osobu što je svakako obećavajuće, međutim čak četvrtina ovu odgovornost i dalje pripisuje CEO-u što sugerira da još uvijek nedostaje zrelosti. Apsolutno je važno da izvršni direktori nadziru plan održivosti i osiguravaju da su identificirane relevantne ESG teme ugrađene u poslovnu strategiju i procese, ali sigurno nije najučinkovitije da je CEO odgovoran za samo izvješćivanje.
Naše istraživanje sugerira da lideri prepoznaju važnost ulaganja u održivost – za budućnost njihovih organizacija, za gospodarstvo i za planet – i koraci koje poduzimaju pokazuju da u tome pokušavaju djelovati proaktivno. Nešto više od polovice velikih poduzeća u Europi se u našem istraživanju izjasnilo da je ‘potpuno spremno‘ za izvješćivanje prema novoj direktivi što zvuči obećavajuće ali isto tako znači da nešto manje od polovice nije potpuno spremno a vrijeme istječe.
O obvezama koje dolaze s novom direktivom i za mnoga poduzeća u Hrvatskoj govorit ću na konferenciji ESG – ODRŽIVA BUDUĆNOST.