Hrvatska
StoryEditor

Banka ‘u oblaku‘ – kako je Banka Kovanica unaprijedila poslovanje suvremenim tehnologijama

05. Studeni 2020.

Kad kao korisnik pomislimo na banke i njihove usluge, među prvim će se pojmovima pronaći sigurnost, brzina, dostupnost i jednostavnost korisničkog iskustva. Također, kako i sami u svakodnevici upotrebljavamo sve više tehnoloških i digitalnih rješenja, banke na naša očekivanja žele odgovoriti što boljom prilagodbom modernom načinu života i poslovanja. Stoga se fintech i povezani pojmovi sve više ugrađuju u temelje „tradicionalnih“ banaka, globalno, pa tako i u Hrvatskoj.

Studija slučaja Banke Kovanica d.d. dobro ocrtava tu prilagodbu: 2014. godine, mala banka sa sjedištem u Varaždinu bila je opterećena nejasnim strateškim upravljanjem, financijskom i operativnom neučinkovitošću te, u konačnici, negativnim poslovnim rezultatima. Nova uprava, koju je predvodio tada imenovani izvršni direktor Nicola Ceccaroli, promovirala je uspješan korporativni zaokret, usredotočen na nišni poslovni model u potrošačkim zajmovima i financiranju trgovine (za razliku od univerzalnog modela većih banaka), superiorne standarde osiguranja i masivne programe za optimizaciju troškova. Banka Kovanica postala je primjer uspjeha, izvanredne učinkovitosti protiv konkurencije (omjer troškova i prihoda ispod 50%), najbolje kvalitete u klasi (Teksaški omjer ispod 20%) i dosljednih dvoznamenkastih povrata na kapital. Infrastruktura informacijske tehnologije banke bila je ključna za ovaj povoljan poslovni razvoj, jer je Banka Kovanica prije pet godina odlučila sve svoje elektroničke servise prebaciti u „privatni cloud“.

Da bi tranzicija prošla bez greške i kako bi sustav nakon toga funkcionirao još bolje, Banka Kovanica za ovaj se posao obratila hrvatskoj tvrtki Setcor, brendu nastalom s ciljem izmjene konvencionalnih IT procesa kod poslovnih korisnika. S velikim iskustvom u pružanju ICT usluga, XaaS (cloud) i telekomunikacijskih usluga te usluga sistemske integracije, Setcor se pokazao kao pravi izbor za Banku, jer u bankarskom poslovanju nema mjesta pogrešci.

Prvi zadatak Setcor stručnjaka bio je odabrati pružatelja usluga koji će moći osigurati kapacitete za sve trenutne potrebe Banke, uključujući i smještaj povijesnih podataka, te koji će moći te kapacitete prilagođavati u ovisnosti o promjeni potreba Banke. Trenutno, bez uračunavanja podatkovnih arhiva, Banka koristi oko 25TB podataka, što samo po sebi nije velika brojka, međutim važna je time postignuta fleksibilnost i mogućnost širenja u svakom trenutku, u svega nekoliko minuta.

Kako je sigurnost podataka najvažniji cilj, pristup podacima u cloudu se štiti primjenom višestrukih i slojevito dizajniranih kontrola pristupa, uz provođenje postupaka autentikacije i autorizacije. Za osiguranje od mogućih gubitaka podataka, koriste se automatske procedure koje spremaju veći broj kopija podataka raspoređenih na više podatkovnih sustava i fizičkih lokacija (podatkovni centri). Replikacijom podataka pritom u potpunosti upravlja Banka.

Usko povezana sa sigurnošću je i tajnost podataka: ovisno o klasifikaciji tajnosti pojedinih podataka i sustava u kojima se obrađuju podaci klijenata, implementirane su neke od najboljih praksi i standarda u zaštiti i pristupu podacima, kako u tranzitu (TLS enkripcija, VPN veze i sl.) tako i u mirovanju (enkripcija diskova, baza podataka, dokumenata i podatkovnih arhiva).

Banka Kovanica tako sada koristi sve prednosti koje pruža virtualizacija IT infrastrukture u sklopu cloud usluga. Njihovom upotrebom može ponuditi veću raspoloživost i kvalitetu online usluga kao što su mKovanica (mobilno bankarstvo), KOnet (internet bankarstvo), SMS usluge i sl., a može i jednostavnije proširivati postojeće i razvijati neke nove usluge. U svijetu brzih promjena, za poslovni je uspjeh važno biti agilan i spreman na inovacije.

Vratimo se još malo na sigurnost. Security i disaster recovery usluge s jedne su strane zakonski obavezne za bankovne financijske institucije, a s druge su najviši standardi sigurnosti činjenica koja održava povjerenje klijenata. Gubitak povjerenja prouzročio bi golemu reputacijsku štetu, bez obzira na visinu eventualne financijske štete nastale ugrozom podataka.

U sklopu cjelovitog cloud rješenja implementirano je nekoliko linija „obrane“ izvana i iznutra, a koje obuhvaćaju sigurnosna rješenja za različite namjene poput primjene klasičnog vatrozida, zatim vatrozida nove generacije, pa sustava za detekciju i prevenciju upada, sustava za prevenciju DDoS napada, sustava za filtriranje Internet prometa, AntiSPAM zaštite i drugih.

Kako usluge klijentima moraju biti raspoložive u režimu 24x7, sustav oporavka od katastrofe čini okosnicu cloud sustava Banke. On štiti podatke od prekida u podatkovnim vezama, nestanka struje, malwarea i virusa, DDoS napade, kvarova sustava, greški programske podrške, raznih nenamjernih grešaka uzrokovanih ljudskim faktorom, te drugih utjecaja iz okoline poput poplava, požara, potresa…

Migracijom postojećeg sustava u „privatni cloud“ u istoj, a i u narednim godinama ,postignute su značajne financijske uštede, dok je istovremeno podignuta kvaliteta cijelog IT sustava, njegova tehnološka razina i razina sigurnosti. Modelom najma usluga u cloudu, Banci je omogućena potpuna kontrola nad troškovima tako da oni uvijek prate stvarne potrebe poslovanja, odnosno, Banka nema potrebe investirati u IT opremu koja obično bude ili prekapacitirana ili u nekom trenutku postane zastarjela i nedostatna.

Upravo fleksibilnost cloud platforme omogućava Banci da bude fleksibilna prema svojim klijentima te da promptno odgovara na sve tržišne i regulatorne zahtjeve. Bez ovakve tehnološke platforme i visoke razine korisničke i tehničke podrške od strane Setcor stručnjaka, Banka Kovanica teško bi mogla držati korak sa svim promjenama koje se konstantno događaju. Srećom, pravovremena pametna odluka „prelaska u oblak“ Banci je omogućila unapređenje poslovanja i sigurno pružanje suvremenih usluga.

22. studeni 2024 19:21