Tomislav Debeljak "kupio" je čitav odjel inženjera s Brodarskog instituta, a koji su radili na projektiranju obalnog ophodnog broda, za potrebe Hrvatske ratne mornarice. Nakon što je predsjednik Uprave Brodosplita na javnom natječaju dobio taj posao, naložio je inženjerima brodogradnje da učine preinake izvornom projektu koji su osmislili dok su radili na Brodarskom institutu, a prije prelaska u novoosnovanu tvrtku Marine and Energy Solutions DIV (MES DIV), čiji je Debeljak jedan od osnivača.
Kako će izgledati obalni ophodni brod Hrvatske ratne mornarice posao je koji je od Brodarskog instituta MORH naručio još 2008-me godine.
- Brodarski institut izradio je Studiju izvodljivosti za nove obalne ophodne brodove (OOB) Hrvatske ratne mornarice, u sklopu koje je razvijeno rješenje obalnog ophodnog broda koji se danas gradi u splitskom brodogradilištu. I u 2016/2017 godini smo radili jedan posao za MORH, potvrdili su Lideru, u Brodarskom institutu.
>>>Radnici Brodosplita: ovo je kraj. Debeljak: Ovo je novi početak
Od tada pa do danas, čitav odjel inženjera koji su radili na idejnom rješenju obalnog ophodnog broda, dalo je otkaz i prešlo raditi u Marine and Energy Solutions DIV (MES DIV), društvo s ograničenom odgovornošću, čiji je jedan od osnivača, prema sudskom registru Div d.o.o. tvornica vijaka, a čiji je, pak, predsjednik Uprave, Tomislav Debeljak
Dakle, inženjeri koji su radili na idejnom rješenju prvog vojnog broda koji Hrvatska gradi nakon što je 1996-te u brodogradilištu Kraljevica izgrađena raketna topovnjača, prešli su raditi za Debeljaka, predsjednika Uprave Brodosplita, tvrtke koja gradi brod. Inače, MORH je naručio 5 takvih brodova.
Preinake koje su učinjene izvornom nacrtu, projektnom rješenju obalnog ophodnog broda, navodno znatno pojeftinjuju, a ne poskupljuju, njegovu proizvodnju. U Brodosplitu tvrde suprotno, da su brod učinili boljim. Logično, međutim, kada je MORH raspisao natječaj jedan od uvjeta bio je da se taj brod gradi prema specifikacijama koje su napravili inženjeri s Brodarskog instituta. Isti oni koji sada rade za Debeljaka.
U pojedinim segmentima (a jedan takav vrlo značajan segment je i motor), navodno odstupaju od uobičajene prakse izgradnje pomorskih plovila za potrebe HRM-a. Riječ je o marki motora, a neslaganja oko preinaka učinjenih brodu išle su toliko daleko da se o njima očitovao i sam direktor Brodarskog instituta, Ognjen Kuljača, reagirajući na medijske tvrdnje da se u isporuci broda kasni zbog bijelog štrajka u Institutu.
-Ako je Brodosplit uvidom u natječajnu dokumentaciju zaključio da ne može po predloženim idejnim rješenjima izgraditi brodove, trebao je od Naručitelja tražiti pojašnjenja ili predložiti izmjenu dokumentacije. Budući da to nije napravio, u brodograđevnoj praksi se smatra da je ponuditelj prihvatio uvijete natječaja. Međutim skoro dvije godine nakon zaključenja natječaja između MORH-a kao naručitelja i Brodosplita kao ponuditelja, ponuditelj obavještava javnost da je izmijenio projekt brodova. Stoga se javnost, a i drugi ponuditelji čije su ponude u postupku nadmetanja odbačene, s pravom pitaju jeli postupak izmjene projekta broda zakonit, stoji u službenoj reakciji direktora Brodarskog instituta, Ognjena Kuljače.
>>>DIV Tomislava Debeljaka se priprema za gradnju najvećeg vjetroparka u BiH
Primjera radi, u obalni ophodni brod koji se gradi u Brodosplitu može i ne mora biti instaliran motor marke MTU, što je prvi izbor, već je izvođaču ponuđeno da bira između MTU i CATERPILLAR. Praksa koje se hrvatska mornarica nastoji držati, kako bi bilo lakše upravljati troškovima i održavati te brodove, jest u njih ugrađivati motore istog proizvođača. Osim toga, pitanje je na koji je način to regulirano od strane MORH-a i proizvođača čiji se motori, uglavnom, koriste.
-Natječajnom dokumentacijom MORH-a je svim sposobnim Natjecateljima, a potom i ugovornom Graditelju dana mogućnost konačnog izbora jednog od dva definirana jednakovrijedna motora proizvođača MTU i CATERPILLAR. Na brodovima HRM ugrađeno je nekoliko desetina raznih tipova brodskih motora, između ostalih i motora proizvođača MTU i CATERPILLAR. Tipovi motora koji su bili u izboru za obalni ophodni brod su najnoviji modeli navedenih proizvođača i do sada nisu ugrađeni niti na jedan brod HRM-a, priopćio je na upit Lidera, MORH.
Optužbe da je za kašnjenje u izgradnji, a kasnije i isporuke, odgovoran Brodarski institut, koji je 6 mjeseci radio modelska ispitivanja nakon reprojektiranja, ponovio je glasnogovornik Brodosplita, Josip Jurišić.
-Naime, kod gradnje ‘prototipnog’ prvog broda znatno je između ostalog (ponovno odobrenje ranije odobrene dokumentacije čime je potvrđena manjkavost pred projekta) utjecalo nepovoljno poslovno stanje Brodarskog instituta iz Zagreba koji je vršio modelska ispitivanja nakon re projektiranja, ali je to proveo s kašnjenjem od cca. 6 mjeseci, a što je dodatno utjecalo na dinamiku izgradnje prvog broda. Modelska ispisivanja nisu bila obavljena kad je izrađen pred projekt, rekao je Jurišić.
Spomenute izmjene koje su Brodosplitovi inženjeri učinili, tvrdi Jurišić, spasile su čitav projekt i njima su skraćeni rokovi i vrijeme koje bi kasnijim modelskim ispitivanjima nepobitno bilo utvrđeno. Što se brodograđevne prakse tiče, Jurišić odgovara:
-Uobičajeno je u svijetu brodogradnje da se tijekom izrade projektne dokumentacije utvrde poboljšanja, koja će rezultirati naglašeno boljim plovnim karakteristikama i izrazito manjoj potrošnji goriva. Brzinu od 28 čvorova osiguravaju glavni brodski motori snage 2 x 2525 kW ili 2 x 3386 konjskih snaga. Procijenjeno je da će se utvrđenim izmjenama u 30-godišnjoj eksploataciji obalno ophodnih brodova na trošku goriva uštedjeti koliko je i sama vrijednost svih pet ugovorenih brodova. Dodatno se sa širenjem migrantskih kriza pojavila potreba izmjena modifikacija i proširenja plovnosti brodova u područjima težih stanja mora, a koja nisu bila predviđena ugovornim pretprojektom, rekao je u priopćenju Brodosplitov Jurišić.
U reprojektiranje, prema izjavama Tomislava Debeljaka, uloženo je dodatnih 4 milijuna eura, pa obalni ophodni brod, kakvim su ga naručili u MORH-u, tako neće biti sagrađen od običnog čelika, već čelika debljine do 6 milimetara. Bit će duži za metar i pol, pa će ukupno biti dugačak 43,5 metra. Što se motora broda tiče, promijenjena je krma kako bi se u brod mogao ugraditi veći propeler. Naime, zadana minimalna brzina ovog broda pri 90 posto ukupne snage motora iznosi 28 čvorova. O tome motor kojeg proizvođača će biti u brodu, informacija je koju niti u MORH-u niti u Brodosplitu direktno nisu željeli otkriti, pravdajući to činjenicom kako je ipak riječ o donekle povjerljivim informacijama o ovom vojnom brodu.
Brodu koji je, i prije no što je zaplovio hrvatskim morem, pod hipotekom.
>>>Radnici upozoravaju: Brodarskom institutu prijeti stečaj i likvidacija
Naime, u upisniku brodova u izgradnji Lučke kapetanije u Splitu upisane su hipoteke u korist oca, majke, supruge i sestre vlasnika splitskog škvera Tomislava Debeljaka. Radi se o iznosima od milijun i pol do četiri milijuna kuna, osobnim pozajmicama društvu kojemu je iz državnog proračuna dotirano s više od milijardu kuna. Da je brod pod hipotekom potvrdili su i u Brodosplitu, no u tome, ističu, nema ničeg spornog.
-Imovina Brodosplita bez obzira kojeg je oblika u slučaju potrebe služi kao jamstveni kapital. Brodosplit sve svoje brodove stavlja pod hipoteke bilo Ministarstva financija, bilo banaka ili drugih kreditnih institucija. Hipoteke se čiste prije isporuke brodova, pojasnio je Jurišić.
U MORH-u hipoteku ne smatraju problemom, jer je primopredaja broda jasno definirana.
-Ugovorom o gradnji obalnih ophodnih brodova definirano je kako svaki brod u trenutku primopredaje mora biti slobodan od bilo kakvih založnih prava, tražbina, hipoteka ili drugih tereta, priopćio je MORH. Što se konačne cijene broda tiče, ona će ovisiti i tome jesu li se poštovali rokovi isporuke. Dok MORH novi prototip broda očekuje do kraja lipnja ove godine, u Brodosplitu kažu kako je isporuka planirana "sredinom 2017-te".