Približava se najveći šoping događaj ove godine, i iako je već moguće pronaći ponude, najveći popusti bit će dostupni u zadnjem tjednu studenog. Revolut, digitalna banka s više od 400.000 korisnika u Hrvatskoj, istražila je kakve planove za Crni petak imaju kupci i što ih pokreće da u njemu sudjeluju. Istraživanje je uključilo 1.000 ispitanika starijih od 18 godina koji čine reprezentativan uzorak hrvatskog stanovništva.
Dobra prilika za pospuste
Čak i ako 12 posto Hrvata vjeruje da više nema podjednako dobrih ponuda kao u prošlosti, 7 od 10 ispitanika misle da je Crni petak dobra prilika za atraktivne kupnje. Samo 3 posto hrvatskih ispitanika je reklo da namjerno bojkotiraju Crni petak, a 9 posto ispitanika smatra da danas tijekom Crnog petka ima previše lažnih web-stranica i prodavača povezanih s prijevarama, stoga ne planiraju sudjelovati u njemu.
Kada se radi o motivaciji i razlozima zbog kojih Hrvati kupuju tijekom Crnog petka, glavni je razlog pronalaženje popusta na proizvode koje obično ne kupuju jer su preskupi (48 %). Trećina ispitanih Hrvata rekla je da po nižim cijenama kupuju artikle koje i inače kupuju, dok 26 posto ovu priliku koristi za kupnju božićnih darova. 7 posto Hrvata Crni petak koriste kako bi kupili zalihe kućanskih potrepština (deterdženta, higijenskih potrepština, itd.).
Tko Crni petak koristi kako bi se počastio?
21 posto Hrvata Crni petak koriste samo da bi se počastili, kao neki novi odgovor na kulturu šoping terapije. Šoping terapija već dugo je prisutna, no nedavno je postala trend na društvenim mrežama i sastoji se od malih užitaka koji ne koštaju puno kao nagrade za dobro obavljen posao ili jednostavno iz uživanja u trenutku. U Hrvatskoj, najspremniji su počastiti sebe muškarci (23 %) u dobnoj skupini od 18 do 24 godine (43 %).
Kupnja i u fizičkim trgovinama i putem interneta
Što se tiče mjesta kupovine, 44 posto Hrvata više voli kupnju u fizičkim trgovinama za Crni petak. Glavni razlog za odabir fizičkih trgovina je trenutni pristup kupljenom artiklu (28 % ispitanika), bez čekanja na isporuku koja može biti otežana u tjednima nakon Crnog petka. Drugi razlog je to što u trgovinama mogu vidjeti i isprobati artikl (18 %), što otklanja brigu o vraćanju neodgovarajućeg proizvoda, pogrešne veličine, itd. Jedan od 10 ispitanika odabire kupnju u fizičkim trgovinama kako bi izbjegao prijevare i obmane koje se često događaju na internetu tijekom Crnog petka. Ipak, 43 posto ispitanika više voli kupnju putem interneta jer je jednostavna i omogućuje pristup većem broju trgovaca.
- Naše istraživanje pokazuje da je Crni petak i dalje ključni događaj povezan s kupnjom za potrošače u Hrvatskoj, koji ga vide kao priliku za značajne kupnje, od darova za blagdane do prilike da počaste sami sebe. Međutim, pozivamo sve da budu oprezni kada se radi o kupnjama putem interneta i da se sjete koristiti jednokratne virtualne kartice. Tako naši korisnici mogu uživati u pouzdanoj i sigurnoj kupnji tijekom ovog razdoblja - rekao je Ignacio Zunzunegui, Voditelj odjela za poslovni rast u Južnoj Europi u Revolutu.
Revolut će sudjelovati u ovogodišnjem Crnom petku sa specijalnom ponudom za svoje korisnike u Hrvatskoj koja će ovog mjeseca biti dostupna unutar aplikacije – dva mjeseca besplatnog probnog razdoblja Revolut Premium plana. (Primjenjuju se Uvjeti i odredbe. Više informacija možete pronaći ovdje).
Savjeti za prepoznavanje online prijevara
Prevaranti kreiraju lažne web-stranice trgovaca koje izgledaju identično kao one online trgovaca. Cilj toga je krađa novca od žrtava dok pokušavaju izvršiti kupnje, ali i krađa osobnih podataka i podataka o karticama.
Što poduzeti: pažljivo provjerite URL web-stranice koju posjećujete kako biste provjerili da zaista kupujete na web-stranici na kojoj želite kupovati. Koristite jednokratne virtualne kartice koje omogućuju kupnju s privremenim podacima o kartici koji vrijede samo za tu transakciju. Nakon dovršetka transakcije, virtualna kartica automatski se uništava, čime se smanjuje rizik od neovlaštenih transakcija i čuva sigurnost osobnih i financijskih informacija.
Neke web-stranice prodaju skupe artikle (elektroničke uređaje, nakit ili brendiranu odjeću) po jako niskim cijenama. Nekada će kupci primiti artikl koji su platili, no ispostavit će se da se radi o lažnjaku, dok drugi kupci nikada neće primiti ono što su naručili.
Što poduzeti: pročitajte internetske recenzije drugih kupaca kako biste se uvjerili da se radi o stvarnom trgovcu.
Ponekad prevaranti koriste platforme društvenih mreža kako bi napravili lažne internetske trgovine. Te trgovine kratko budu otvorene, a zatim nestanu ubrzo nakon prvih prodaja.
Što poduzeti: ne vjerujte stranicama/računima na društvenim mrežama koji su se nedavno otvorili i imaju mnogo pozitivnih pregleda, moguće je da su to lažni računi i da su njihove recenzije napisane samo kako bi navele ljude na pomisao da su stvarne.
Lažne poruke o isporuci i pokušaji krađe identiteta putem poruka e-pošte povećavaju se tijekom razdoblja kada ima mnogo narudžbi, kao tijekom Crnog petka.
Što poduzeti: pratite pošiljke izravno na stranici trgovca ili na web-stranici dostavljačke kompanije, i uvijek provjerite adresu pošiljatelja – obratite pažnju na sitne pogreške pri pisanju. Nikada nemojte otvarati poveznice za koje niste u potpunosti sigurni.