Inovacija nije odjel, ona je mentalni sklop koji bi trebao prožimati cijelo poduzeće. Uvid je sirovina za nju – maštovito razumijevanje unutarnjih ili vanjskih prilika koje se mogu iskoristiti za poboljšanje učinkovitosti, stvaranje prihoda, poticanje angažmana. Može biti riječ o uvidu u potrebe dioničara, tempo tržišta ili pak u to kako radi vaša tvrtka. U njoj on može povećati učinkovitost poslovanja, pojednostavniti postupke i strukture. Ali kako steći uvid?
Mohanbir Sawhney, direktor Centra za istraživanje tehnologija i inovacije na Sveučilištu Northwestern Kellogg School of Management, i Sanjay Khosla, viši suradnik na Kelloggu, suautori su knjige ‘Manje, veće, hrabrije: od bezumnog širenja do fokusiranog rasta‘ (Portfolio, 2014.). Na temelju dugogodišnjeg iskustva rada s najvećim inovatorima, startup-poduzetnicima ili inovativnim ljudima u tvrtkama dobili su najvažnije izvore uvida za sustavan razvoj inovacija. Iscrtali su sedam izvora, funkcionalnih bez obzira na industriju. Naravno, treba ih ‘poštimati‘ u skladu s potrebama, ali kroz njih se može metodički prolaziti, usredotočiti maštu, organizirati misli, potaknuti kreativnost i pronaći vrijedne ideje za rast.
1. Anomalije: odstupanja od norme
Tvrtke su danas preplavljene podacima, no iako se većina usredotočuje na značenja i statistiku, prave prilike često su u rezultatima koji odstupaju od prosjeka. Pametni inovator zna primijetiti, a zatim pratiti iznenađujuće podatke. U traženju anomalija postavite pitanja poput: Je li vaš udio prihoda neuobičajeno nizak ili visok na tržištu? Postižete li neočekivan uspjeh među dijelom kupaca? Jesu li neki prodavači neobično produktivni? Mogu li vaši dobavljači isporučiti robu neobično brzo? Zatim kopajte i dublje. Vrijednosti koje odstupaju mogu kriti vrijedan uvid, odnosno klicu mogućeg rješenja.
2. Ušće ideja: makrotrend
Kad nekoliko trendova vlada istodobno, mjesto na kojem se ukrštaju može biti plodno tlo za uvide. Nove društvene navike, tehnologije i područja interesa mijenjaju se cijelo vrijeme u svim aspektima, ali inovator gleda kako se uklapaju zajedno. Zapitajte se koji su glavni ekonomski, bihevioristički, demografski i tehnološki trendovi koji utječu na organizaciju, industriju ili tržište te kako se ti trendovi sijeku i stvaraju nove prilike. Naprimjer, ako se starenje stanovništva (demografski trend) kombinira s mobilnom povezivošću (tehnološki) i rastom troškova zdravstva (gospodarski), na sjecištu tih trendova možete iskopati ideje za stvaranje usluga, npr. daljinsko praćenje zdravstvenog stanja za starije.
3. Frustracije: nedostaci u sustavu
Koje su slabe točke vaših proizvoda i usluga? Koji organizacijski procesi ili praksa smetaju vama i kolegama? Ono što nam smeta u životu, sjajan je izvor ideja. Stavite se u cipele kupaca ili dobavljača i zapitajte frustrira li ih nešto u vašim proizvodima, procesima ili na radnome mjestu. Što vam osobno smeta na vašem poslu ili proizvodu? Kojim se prečacima ljudi koriste kako bi obavili posao i zašto? Kako se to može poboljšati? Možete li kupcima olakšati život i smanjiti frustraciju na sastancima u tvrtki? Ako ste u stanju osjetiti tuđe frustracije, možete prepoznati i vrijedne inovacijske mogućnosti.
4. Ortodoksnost: moć navike
Običaji često blokiraju potencijalne inovacije jer ljudi nerado napuštaju provjerene stvari. No kad se mijenjaju uvjeti oko nas, moraju i navike. Ortodoksnost se krije u svakoj organizaciji, industriji i na tržištima. Da biste ih otkrili, zapitajte se sljedeće: Koja uvjerenja svi smatramo svetima? Zašto stvari moraju biti takve kakve jesu? Što ako je obrnut pogled na stvari točan? Koje će nam se prilike otvoriti ako napustimo te pretpostavke i uvjerenja? Postoje li pretpostavke i uvjerenja koji se u vašoj industriji uzimaju zdravo za gotovo i ima li u tvrtki lošeg ponašanja ili postupaka koji se uporno ne rješavaju?
5. Ekstremi: pozitivno odstupanje
Tvrtke većinu vremena provode brinući se za svoje glavne, najbrojnije i najutjecajnije dioničare ili klijente. No katkad je pozitivno odstupanje najbolji izvor spoznaje i može pomoći u razvoju inovativnih načina za prevladavanje loših izgleda ili u rješavanju naizgled nerješivih problema.
To odstupanje može biti vizionarski kupac s bezbroj primjedbi koji će vam pomoći da uočite trend prije nego što zavlada; mogu to biti i manični suradnici koji ne priznaju ‘ne‘ kao odgovor ili prosvijetljeni dioničari s novom tvrtkinom strategijom. Inovatori mora gledati duž ruba interesnih skupina i pitati se: Što možemo naučiti od onih entuzijastičnih ili najupornijih u pritužbama da bismo mogli primijeniti na svoju tvrtku ili ulogu?
6. Putovanja: drugi svjetovi
Kad se posao previše uhoda, inovatori izlaze iz ureda da bi posjetili korisnike (zaposlenike, kolege, kupce…). To ‘putovanje‘ u različite svjetove nužno je jer je svako ponašanje dio složena sociokulturnog konteksta, što se ne može razumjeti sjedeći za uredskim stolom. Svatko može krenuti na slično putovanje. Doznajte kako vaši suradnici žive, rade i ponašaju se. Zapitajte se koji društveni, kulturni i okolišni čimbenici utječu na njihove sklonosti i ponašanje. Kako možemo naći rješenja koja su odgovor na te čimbenike?
7. Analogije: korisne posudbe
Katkad druge momčadi, poslovne jedinice, tvrtke ili industrije prihvate korisne ideje ili sustave koji se nisu proširili. Možete li uvesti inovacije, čak i iz mjesta koja se čine dalekima i egzotičnima?
Inovatori bi trebali proučiti širok raspon nepovezanih funkcionalnih skupina i industrija u potrazi za analogijama koje se mogu prilagoditi njihovim područjima. Zapitajte se što uspješni inovatori primjenjuju u drugim disciplinama. Možete li ih vi prilagoditi za svoje ideje i potrebe ?